Coffee Ten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • scs
    Mellemristet
    • Apr 2016
    • 237

    Coffee Ten

    Der er en fyr i Odense der mener at kunne lave forretning ud af at servere kaffedrikke til en rund 10´er, hvor andre tager 30-50 kroner.

    Nogen der har smagt hans kaffe?

    _______________________________________________
    MK Vario - Rancilio Silvia
    Appia II 1-gruppe, MK K30 ES
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Han ligger fint ud, men at ville konkurrere med Starbucks, saa er stilen ogsaa lagt


    Deres kaffe er jo ikke vaerd at spilde krudt paa, smager afskyelig, men man maa sige han kommer til at arbejde for sine penge, men minde det er filter kaffe til en 10'er
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Riis87
      Lysristet
      • May 2018
      • 125

      #3
      Jeg har smagt kaffen. Den er ikke noget særligt. Men hvad kan man også forvente til den pris?
      Tror nu at flere bare drikker kaffen uden at spekulere helt vildt på hvordan det smager så de skal nok få solgt noget, men der skal virkelig sælges meget hvis huslejen og leasing af maskine, arbejdsløn osv. skal betales.
      Venligst
      Riis87

      Comment

      • scs
        Mellemristet
        • Apr 2016
        • 237

        #4
        Problemstillingen han adresserer er sådan set god nok. Der er ingen sammenhæng mellem råvare kostprisen og salgsprisen - men det har der nu aldrig være i cafe/restaurantionsbranchen. Altså 3-4 kroner til kaffe og mælk, bliver rask væk til 32,- eks. moms i salgspris.
        Men med danske lønninger og omkostninger i øvrigt mener jeg konceptet er urealistisk, for uanset hvor ringe kaffebønner han kører med er det ikke der han kan spare sig ud af problemerne.
        _______________________________________________
        MK Vario - Rancilio Silvia
        Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

        Comment

        • Juul-Andersen
          Stamgæst
          • Apr 2014
          • 772

          #5
          Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
          Problemstillingen han adresserer er sådan set god nok. Der er ingen sammenhæng mellem råvare kostprisen og salgsprisen - men det har der nu aldrig være i cafe/restaurantionsbranchen. Altså 3-4 kroner til kaffe og mælk, bliver rask væk til 32,- eks. moms i salgspris.
          Men med danske lønninger og omkostninger i øvrigt mener jeg konceptet er urealistisk, for uanset hvor ringe kaffebønner han kører med er det ikke der han kan spare sig ud af problemerne.
          Det klinger lidt hult, når man så samtidig sælger andre produkter hvor man kunne anfægte samme opskru af prisen.
          Ærgeligt (men klart lettest) at prisdumpe kaffen, som jo unægteligt bliver produceret i lande med en typisk væsentlig lavere levestandard end os. Når man så køber kaffen så billigt (formodning), så er man en af årsagerne til at markedet og bønnerne har det noget hårdt.
          Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
          I’ve been told I like tea
          I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

          Plans stuff in my spare time ☕️👌

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Det køre åbenbart for Coffee Ten , og nu rykker de ind i Magasin i København ;-)

            Mon københavnerne har lige så god smag som fynbo'er og jyder he he

            Hæfter mig ved følgende sætninger i artiklen ha ha ;-)


            Her laver de nemlig kaffe af høj kvalitet, hvor du kan få alle slags for bare 10 kr.

            Går ikke kompromis med kvaliteten

            “Priserne på en kop varm kaffe i bybilledet er jo stukket fuldstændig af, særligt i landets større byer, og der har vi taget det valg, at vi hellere vil sælge 500 kopper kaffe til 10 kr. end 100 kopper kaffe til 50 kr.,” fortæller Christoffer Andersen fra Coffee Ten.




            Jeg prøvede en enkelt gang, og minderne fra den gang jeg ikke kunne lide kaffe kom tilbage
            Last edited by Jack; 21. September 2020, 20:16.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • dkduck
              Grøn bønne
              • Dec 2011
              • 47

              #7
              Nu sætter vi jo også vores standard højere end de fleste, og folk som ikke er vant til de bønner vi bruger, er kaffe bare kaffe og for dem smager den sikkert fint og fred med det.

              Jeg ville heller ikke have noget imod at købe en hvis jeg trænger til kaffe og står lige ved siden af, og så sikkert glæde mig til at komme hjem til mine egne bønner [emoji4]

              Ang. hans indtjening, skal man også tænke på det mersalg han har ved siden af, når folk køber en kop, den kender vi ikke!

              Jeg tror bare vi skal være glad for der dukker noget andet op end Starbuck etc. for deres kaffe er også elendig i min verden, her skal jeg bare give 54 kr. og skal jeg vælge en “dårlig” kop til 10 eller 54, så vil jeg nok bare spare de penge og kun give 10 kr.


              Sent from my iPad using Tapatalk

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Men lokationen taget i betragtning så er det jo ikke valget mellem dette og starbucks men de mange gode/fine steder der ligger bare 1-200m væk. Jeg er med på at vi ikke er segmentet, men snare alle andre end kaffenørder.

                Min hurdle med det her er at de sælger sig på at kvalitet ikke koster eller ikke behøver koster hvilket er noget BS. Den eneste måde du laver profit på det her er hvis du køber billigere kaffe hvor bønderne er underbetalt.

                Men klart skal man vælge mellem det ene dårlige sted med undertrykte, underbetalte bønder til 45kr eller ditto for 10kr vælger man jo nok det sidste, det er bare ikke et valg jeg ynder at tage.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                  45kr eller ditto for 10kr vælger man jo nok det sidste, det er bare ikke et valg jeg ynder at tage.
                  For mit vedkommende er det 10 kr ud af vinduet, kunne slet ikke drikke det ;-)
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • dkduck
                    Grøn bønne
                    • Dec 2011
                    • 47

                    #10
                    Problemet Malling, at det er folk ligeglade med, om bønderne er underbetalte, bare de kan få deres kaffe billigt, hvor vi andre og jeg selv er fuld enig med dig.
                    Virkeligheden uden for vores egne døre er bare en anden og nej, vi er ikke deres segment, men det er hr. og fru. Jensen der bare vil have en kop kaffe.


                    Sent from my iPad using Tapatalk

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af dkduck Se indlæg
                      Problemet Malling, at det er folk ligeglade med, om bønderne er underbetalte, bare de kan få deres kaffe billigt, hvor vi andre og jeg selv er fuld enig med dig.
                      Virkeligheden uden for vores egne døre er bare en anden og nej, vi er ikke deres segment, men det er hr. og fru. Jensen der bare vil have en kop kaffe.


                      Sent from my iPad using Tapatalk
                      Jeg ved ikke om folk som sådan er ligeglade (nogle er nok), ofte tror jeg blot for de flestes vedkommene at de blot er ganske uvidende, ikke har givet det en tanke fordi de blot ser det som et dagligdags/ livsstils ting i deres liv.

                      Men salget og efterspørgsel af FT kaffe viser dog at det for en del betyder noget (at det så langt fra er en garant er hvad det er) samt ikke mindst de årlige nødhjælps/hjælpeorganisations donationer.

                      Jeg tror også det på sigt ændre sig, det har man jo set også på dyrevelfærds fronten hvor flere supermarkeder har droppe buræg, nogle nærmest kun køre økologiske (Irma), nu alt med Turbokyllinger, dyrevelfærdsmærker etc. der er sket et regulær skred i danskernes krav om etik i fødevare produktionen og jeg er overbevist om vi kun har set den spæde begyndelse.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Juul-Andersen
                        Stamgæst
                        • Apr 2014
                        • 772

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Men lokationen taget i betragtning så er det jo ikke valget mellem dette og starbucks men de mange gode/fine steder der ligger bare 1-200m væk. Jeg er med på at vi ikke er segmentet, men snare alle andre end kaffenørder.

                        Min hurdle med det her er at de sælger sig på at kvalitet ikke koster eller ikke behøver koster hvilket er noget BS. Den eneste måde du laver profit på det her er hvis du køber billigere kaffe hvor bønderne er underbetalt.

                        Men klart skal man vælge mellem det ene dårlige sted med undertrykte, underbetalte bønder til 45kr eller ditto for 10kr vælger man jo nok det sidste, det er bare ikke et valg jeg ynder at tage.
                        Bare lige for at klarificere, Starbucks underbetaler ikke af hvad jeg ved af. Historierne er at alle kaffenørder er lykkelige for et starbucks samarbejde. De investerer og uddanner, samme ses i øvrigt med Peter Larsen i dk.

                        At SB så rister deres kaffe til grillkul er så noget andet.
                        Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                        I’ve been told I like tea
                        I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                        Plans stuff in my spare time ☕️👌

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                          Bare lige for at klarificere, Starbucks underbetaler ikke af hvad jeg ved af. Historierne er at alle kaffenørder er lykkelige for et starbucks samarbejde. De investerer og uddanner, samme ses i øvrigt med Peter Larsen i dk.

                          At SB så rister deres kaffe til grillkul er så noget andet.
                          Starbucks er måske ikke værre end så mange andre, men det ændre ikke på at kaffebønder, kaffepluggere etc bliver underbetalt sådan helt generelt, selv i special industrien mener jeg faktisk vi kan tale om underbetaling. Kaffebønder får jo en ofte grotesk lille bid af kagen og mange tjener reelt så lidt at de høre til den fattige del af befolkningen i det pågældende land.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Juul-Andersen
                            Stamgæst
                            • Apr 2014
                            • 772

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                            Starbucks er måske ikke værre end så mange andre, men det ændre ikke på at kaffebønder, kaffepluggere etc bliver underbetalt sådan helt generelt, selv i special industrien mener jeg faktisk vi kan tale om underbetaling. Kaffebønder får jo en ofte grotesk lille bid af kagen og mange tjener reelt så lidt at de høre til den fattige del af befolkningen i det pågældende land.

                            Dejlig generelt

                            Jeg vil vove den påstand at det hører til sjældenthederne i specialty branchen. Der er naturligvis brodne kar, men der er nu rigtig mange fine mellemhandlere derude. En stor del tager også kaffe hjem direkte efterhånden, ofte med en besparelse når det 3 led skæres væk, andre betaler så den premium.

                            Jeg læser ofte starbucks blive trukket igennem sølet for underbetaling, det er ikke fair. Om nogle har de faktisk været med til at vende fokus. At de så måske selv har tab det lidt hen af vejen er noget andet. Men de betaler godt, og er at være betragtet som en attraktiv samarbejdspartner hos bønder som jeg hører det.

                            Det var et sidespor.

                            Min største anke er at de ikke bliver udfordret på deres kvalitet. Det svarer jo til MacDonald forsøger at udlægge sig som Nomas pop up. Okay, I sælger ting (for) billig, men kunne i ikke stoppe med at fortælle at alle andre sælger ting for dyrt... ja, Nomas burger var (for) dyr, men der var fandeme lagt noget energi i det - tjente de i øvrigt penge på det?
                            Det er jo ikke fordi du finder at specialty kaffebars ejere skraber millioner ind, der holder i hvert fald ikke mange BMW’s foran caféerne, og selv danmarksmestre må gå til noget nær mindsteløn.
                            Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                            I’ve been told I like tea
                            I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                            Plans stuff in my spare time ☕️👌

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Coffee Ten

                              Jeg tror vi har forskellige definitioner af underbetaling. For mig er kaffebønder underbetalt indtil de når er niveau hvor vi ikke længere kan definere disse som fattige, befinder sig under eller omkring fattigdomsgrænsen og/eller havende en indkomst i lavindkomstgrupperne i det pågældende land og får en betydelig del af kagen. Ja der er nogle især mellem-sydamerikanske storproducenter der klare det ganske godt økonomisk, men mange er stadig ikke oppe i den størrelsesorden slet ikke i Afrika, Yemen og Asien. Er det bedre i speciality branchen, ja, men der er også tilbøjelighed til lige overdrive mere end hvad godt er.

                              Al den marketing gimmick med vi betaler så meget over markedsprisen siger jo ikke noget om bønderne bliver godt betalt, blot at de får mere ene sædvanligt, hvis niveauet er elendigt vil det blot værre mindre elendigt. Direct trade og andre fancy marketing ord uden skyggen af beviser på bordet, forholder jeg mig skeptisk overfor. Så længe industrien har al det hemmelighedskræmmeri og så få er gode til at smide en udførlig data på deres indkøbte kaffe, så er det netop hvad det er et postulat.

                              Nu er lønnen i sådanne service erhverv aldrig været synderlig godt lønnet. Så det kan ikke overraske at lønnen er magre.

                              Vi har for i øvrigt ikke nogen mindste løn i danmark. Så uden overenskomst kan man grundlæggende betale hvad arbejderen er villig til at æde.
                              Last edited by malling; 23. September 2020, 16:56.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X