Swiss Gold vs Stempelkaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • lsm
    Mellemristet
    • Jun 2007
    • 243

    Swiss Gold vs Stempelkaffe

    Grundet et stigende forbrug af stempelkaffe og lidt irritation over den mængde grums, der altid er tilbage i koppen og det efterfølgende rengøringsarbejde med stempelkanden, tænkte jeg på om der er nogen der har testet om der er forskel mellem kaffesmagen fra guldfilter og stempelkande?


    Og hvor meget rengøringsarbejde er der med guldfilter?
  • ordo.dk
    Espresso
    • Dec 2007
    • 514

    #2
    Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

    Jeg har ikke rigtig erfaring med guldfilter, men du skulle tage og overveje en Aerobie AeroPress! Jeg er sgu glad for min, og der er 0 grums Dens kaffe minder om hvad en Clover laver.
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

    Comment

    • lsm
      Mellemristet
      • Jun 2007
      • 243

      #3
      Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

      Det var ikke fordi jeg var ude i den \"store\" opgradering, men mere om jeg skulle købe et guldfilter, hvis smagen var meget lig en stempelkandes, da jeg er lidt træt af grums i kaffen, selvom alt sammen smager...

      Men når nu du nævner Clover så jeg lige en video, det ser jo smart nok ud, meeen farverne passer ikke til vores køkken... :blink:

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

        Jeg har et single cup Swiss Gold filter. Det giver en noget renere kop end en stempel kande, men lidt mere krop end med papirfiltre - sikkert fordi der ikke bliver fanget saa mange af olierne som i papiret. Jeg er glad for mit, og koeber en eller anden dag ogsaa et til at lave flere kopper.

        Er der i oevrigt nogle der ved, om det er et problem at skylle alt det kaffegrums ud i haandvasken? Det burde vel bare blive skyllet hele vejen igennem, eller risikerer man mon at det pga olierne begynder at hobe sig op? Jeg kan selvfoelgelig bare slaa grumset ud i affaldsspanden, men jeg er lidt en klovn og ender som regel med at have en del af det liggende paa gulvet :huh:
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • filip
          Stamgæst
          • Mar 2008
          • 761

          #5
          Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

          Er der i oevrigt nogle der ved, om det er et problem at skylle alt det kaffegrums ud i haandvasken? Det burde vel bare blive skyllet hele vejen igennem, eller risikerer man mon at det pga olierne begynder at hobe sig op? Jeg kan selvfoelgelig bare slaa grumset ud i affaldsspanden, men jeg er lidt en klovn og ender som regel med at have en del af det liggende paa gulvet
          da jeg brugte min stempelkande meget stod jeg altid og fiskede kaffegrumset ud i skraldespanden med en ske. Så læste jeg et sted at grumset var med til at \"rense\" afløbet, og jeg begyndte at skylle det ud i vasken. Kort tid efter blev min vask næsten helt stoppet til, så jeg vil ikke anbefale det.
          Jeg skilte ikke rørene under vasken ad for at se om det var kaffegrums der sad der, men det tror jeg.
          Mazzer Mini Electronic A
          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
          Gene Café kafferister
          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
          Mypressi Twist


          \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

          Comment

          • RuneL
            Espresso
            • Jun 2007
            • 576

            #6
            Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

            MoBak wrote:
            Er der i oevrigt nogle der ved, om det er et problem at skylle alt det kaffegrums ud i haandvasken?
            Jeg har i fire år skyllet kaffen ud gennem køkkenvasken uden nogen problemer. Bare man bruger rigeligt med varmt vand til lidt at flushe vandlåsen ryger skidtet ud.
            Man kan så diskutere det miljømæssige aspekt i at bruge 5L rent drikkevand til det.
            Good, fast, cheap... Pick two!

            Comment

            • rsbrix
              Mellemristet
              • Jan 2008
              • 297

              #7
              Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

              \"Rent\"? Du bor vist ikke i Aarhus
              Udstyr
              Rancilio Silvia
              Mahlkönig Vario

              Comment

              • nicolai.norrid
                Mellemristet
                • Nov 2007
                • 189

                #8
                Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

                filip wrote:
                Er der i oevrigt nogle der ved, om det er et problem at skylle alt det kaffegrums ud i haandvasken? Det burde vel bare blive skyllet hele vejen igennem, eller risikerer man mon at det pga olierne begynder at hobe sig op? Jeg kan selvfoelgelig bare slaa grumset ud i affaldsspanden, men jeg er lidt en klovn og ender som regel med at have en del af det liggende paa gulvet
                da jeg brugte min stempelkande meget stod jeg altid og fiskede kaffegrumset ud i skraldespanden med en ske. Så læste jeg et sted at grumset var med til at \"rense\" afløbet, og jeg begyndte at skylle det ud i vasken. Kort tid efter blev min vask næsten helt stoppet til, så jeg vil ikke anbefale det.
                Jeg skilte ikke rørene under vasken ad for at se om det var kaffegrums der sad der, men det tror jeg.

                Måske det var værd at kigge i rørene alligevel.

                Der er nemlig en VVS-er som også engang har fortalt mig at kaffegrumsen var med til rense afløbet.

                -men måske disse tests ikke har været på industriniveau - med det kaffeindtag nogle af os har.

                Alternativt er det måske et dusin espressopucks som har sat sig fast som legoklodser - husk at skille dem ad inden de går i afløbet
                :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: inch:
                Expobar Brewtus II
                Macap MC4 stepless
                Gaggia MDF
                Heartware Precision
                Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

                Comment

                • Wolff
                  Master Brewer
                  • Oct 2007
                  • 1577

                  #9
                  Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

                  Jeg giver mit filter et par kærlige klap ned i skralderen, resten bliver skyllet ud i kloaken....jeg har forsøgt at fortælle konen at det renser afløbet, den vil hun dog ikke helt hoppe på...men indtil videre står der 1-0 til mig...(hun hader kaffegrums i håndvasken)
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Casadio Macinadosatore Istantaneo
                  Hottop KN8828-P

                  BWM S M/LCD på vandværket
                  Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                  Pullman/Synesso ridgeless
                  Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                  French Press-Bodum 4 cup

                  Comment

                  • RuneL
                    Espresso
                    • Jun 2007
                    • 576

                    #10
                    Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

                    *hehe - det minder mig da om at indtil for ca et år siden da jeg endeligt tog mig sammen og købte en knockbox da røg espressopuckene altså også ud gennem afløbet. Det kaffe er da formalet så fint at hvis det skal stoppe noget som helst, så skal det være et afløbsrør på tykkelse med en injektionsnål :-)
                    Good, fast, cheap... Pick two!

                    Comment

                    • ordo.dk
                      Espresso
                      • Dec 2007
                      • 514

                      #11
                      Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

                      Jeg har i maaange år hældt det ud i håndvasken - Det renser afløbet Det gør madfedt tilgengæld ikke
                      Det er også meget lettere bare at skyde en vandstråle ned i stempelkanden for at brække kaffegrumset og så bare hælde det ud
                      Sort som en panter, sort som slanter
                      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                      Sort som piloten I en Tie Fighter
                      Sort som pletterne på Pongo
                      Sort som alle andre end Tintin I Congo
                      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                      Comment

                      • Lars_K
                        Lysristet
                        • Jan 2009
                        • 51

                        #12
                        Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

                        LSM wrote:
                        Grundet et stigende forbrug af stempelkaffe og lidt irritation over den mængde grums, der altid er tilbage i koppen og det efterfølgende rengøringsarbejde med stempelkanden, tænkte jeg på om der er nogen der har testet om der er forskel mellem kaffesmagen fra guldfilter og stempelkande?


                        Og hvor meget rengøringsarbejde er der med guldfilter?
                        Jeg er også til stempelkaffe ind imellem og har desuden et guldfilter til termokanden. Ideen med et guldfilter skulle jo være at få olierne med over i bryggen, og det går fint, så smagsmæssigt ligger det tæt på en stempelkaffe.

                        Dog har jeg nærmest opgivet at bruge guldfilter p.g.a. problemer med slam i koppen. Uanset hvilken indstilling jeg bruger på kværnen. Nogen tips der???? Jeg mener ikke, at der kan kværnes alt for groft, for så bliver bryggetiden for kort. Det fiser jo lige igennem det guldfilter, hvis det er kværnet groft.

                        Så jeg ved ikke rigtig, om jeg kan anbefale et guldfilter - men det koster jo ikke alverden, og det kan jo være, at det bare er mig, der ikke har fundet fidusen. Så jeg bruger Melita 1 x 4 i papir i stedet for...må man godt nævne sådan noget på de her sider...??? :blush:

                        Rengøring er der ikke noget videre af på et guldfilter. Bare tømme og skylle og tørre.

                        Mit første indlæg i øvrigt...

                        Mvh
                        Lars
                        Rancilio Silvia - PID
                        Rancilio Rocky
                        Gene Café
                        I-Roast
                        Stempelkande
                        Koge- og kaffekande...

                        Comment

                        • MoBak
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 3610

                          #13
                          Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

                          Hej Lars,

                          Velkommen til EspressoBar

                          Hvilken kværn har du. At der er meget grums i din kaffe skyldes måske at din kværn danner mange \"fines\" (støv på dansk?). Hvis du har en helt fintmasket si, kan du evt prøve at ryste kaffen en gang deri inden brygning, så al støvet falder fra.

                          Jeg har hørt det med at vandet plasker lige igennem sådan et filter. Jeg hørte også, at det kunne være et trick lige at væde bønnerne inden du hælder resten af vandet over. Altså bare lige nok vand på til at bønnerne bliver våde og hæver op. Jeg har ikke selv et guldfilter (udover mit single cup som er et lidt andet princip), så jeg har ikke selv prøvet om det virker. Men prøv ad, og lad os høre hvordan det går

                          Jeg bruger selv Melitta poser, så jeg håber ikke man bliver moppet for dét :blush:
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                          La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter


                          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                          Comment

                          • Lars_K
                            Lysristet
                            • Jan 2009
                            • 51

                            #14
                            Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

                            Jeg bruger en Rocky, så jeg synes jo ikke, der kan være alvorlige problemer med kornfordelingen. Faktisk er jeg lidt mystificeret over fænomenet, så guldfilteret samler støv her.

                            Et par gange, når snakken er gået om kaffe i huset, er jeg blevet spurgt, om jeg har hørt om et guldfilter? Ja da! Sådan ét har jeg jo lige her! Funklende... :lol:

                            Tjo - ku\' være at man skulle eksperimentere lidt med det gode gamle trick med at væde bønnerne. Det kan man jo kun gøre i begrænset omfang i et papirfilter, idet man kan komme galt afsted med, at bryggen går i stå halvvejs, hvis den er vædet for længe. I det hele taget kan det - også - være en stor udfordring at brygge en kop god filterkaffe. Der er ganske vist ikke noget med stampetryk, men der er så meget andet - især m.h.t. at styre bryggetiden og vandtemperaturen (jeg håndbrygger med kogekande - ikke med kaffemaskine).

                            Mvh
                            Lars
                            Rancilio Silvia - PID
                            Rancilio Rocky
                            Gene Café
                            I-Roast
                            Stempelkande
                            Koge- og kaffekande...

                            Comment

                            • HansHenrik
                              Lysristet
                              • May 2008
                              • 70

                              #15
                              Re:Swiss Gold vs Stempelkaffe

                              Jeg rejser rundt i Tyskland i øjeblikket, og har medbragt mini-stempel, mini-kværn, mini-vandkedel og ny ristede bønner.

                              Jeg skal hilse og sige fra et ikke-navngivet hotel i München området at man helst ikke ser at man hælder kaffegrums i håndvasken, da den stopper til... :unsure: :dry: (det gør den faktisk, og det er ret klamt at skulle rense afløb på en hotel-toilet-vask.

                              Efter denne lille episode hælder jeg lidt vand i den tomme stempel kande og hælder grumset ud i toilettet - og skylder i håndvasken - men det er jo også en håndvask på toilet og ikke en køkkenvask...

                              Mine forældre har et guld filter - og jeg synes ikke der er decideret grums i koppen. Der er derimod noget meget tyndt grumseagitigt i bunden af koppen. Det skyldes måske deres kværn (en Bodum blender).

                              Men kaffen smager altså godt - noget bedre end med papirfilter.

                              Jeg har tænkt på, om det også betyder noget at man når man har et guldfilter er mere bevidst om kaffebrygningen, og gøre sig mere umage på kaffen, kaffemængde i forhold til vand m.v. - i forhold til \"papirfilter, BKI og tænd-kaffemaskine\" automatikken der ligger i mange danske familier.

                              /Hans-Henrik
                              ---
                              Nuova Simonelli Musica
                              Mazzer Mini kværn
                              En utrættelig kaffetørst

                              Comment

                              Working...
                              X