PDA

Se fuld version : Kaffelitteratur?

knudsen
19. January 2009, 23:47
Hej :)

Jeg er for nylig begyndt at dyrke min hobby lidt mere. Min hobby er kaffe, som de fleste nok kunne gætte sig til. Jeg har i lang tid haft en bog af Rasmus Kjær og Jens Henrik Thomsen der hedder: Kaffe. Super lækker bog for den begyndende kaffeelsker. :)

Er der andre bøger der kan anbefales? Bøger om kaffeproducerende lande eller processen fra bonde til kop.

På forhånd tak.

Mvh
Jacob Knudsen

Thybo
19. January 2009, 23:48
Kokkens bog om kaffe er også ret god =)

BaristaDK
19. January 2009, 23:58
knudsen wrote:

...en bog af Rasmus Kjær og...
Mvh
Jacob Knudsen

Personligt og helt og aldeles subjektivt synes jeg ikke den mand fortjener noget som helst ros!!!

ChrZacho
20. January 2009, 00:12
BaristaDK wrote:

knudsen wrote:

...en bog af Rasmus Kjær og...
Mvh
Jacob Knudsen

Personligt og helt og aldeles subjektivt synes jeg ikke den mand fortjener noget som helst ros!!!

Nu kender jeg ikke bogen ... men du bliver vist nød til at uddybe lidt .. det er jo noget af en voldsom melding ... :blink:

BaristaDK
20. January 2009, 00:32
altså for ikke at ende i byretten, landsretten og højesteret synes jeg bare vi skal lade den ligge her

Men jeg kan da sige at generelt er jeg meget i mod umoralske mennesker, der lever højt på andres bekostning... og som uden skrupler, stjæler andre folks penge!

knudsen
20. January 2009, 00:39
Synes måske tråden tog en lidt anden drejning end tiltænkt. Uanset dine personlige meninger om forfatteren så synes jeg stadig det er en informerende bog.

Jeg vil bestemt se nærmere på Kokkens bog om kaffe.

Tak :)

BaristaDK
20. January 2009, 00:47
Det har du ret i, det må du undskylde... Har også lige fået kokkens bog om kaffe af min kæreste og den kan jeg kun anbefale... men ellers kig ind til bl.a. risteriet, de har vist rimeligt mange bøger, som er værd at læse... og hvis man ikke er så meget til læsningen, har de også nogle dvd\'er

Hobzon
20. January 2009, 00:50
Selv om du ikke rister selv - så er følgende, godt nok på engelsk, en bog jeg jeg VARMT kan anbefale:

Kenneth Davids \"Home Coffee Roasting\" med undertitlen \"Romance & Revival\" af (ISBN-13: 978-0-312-31219-0). Selv om bogen naturligvis handler om kafferistning, så kommer den meget bredt omkring emnet, og specielt kapitel 4 (What to roast), kommer godt omkring de mange kaffesorter, deres særpræg, kendetegn og kvaliteter.

Jeg rister ikke selv kaffe, men har stadig fået utroligt meget ud af at læse denne bog.

Er du til Espresso er der efter min mening TO \"must haves\" i denne kategori:

1. David C. Schomers \"Espresso Coffee, Professional Techniques\" (ISBN: 1-59404-031-1), der af mange betegnes som \"bibelen\" indenfor espresso.

2. Scott Raos \"The Professional Barista\'s Handbook\", der er langt mere teknisk, men som også tilbyde et unikt indblik i det at lave espresso.

Hvad angår literatur omhandlende kaffe, sådan helt generelt kan jeg ikke komme med anbefalinger. Jeg har læst et par bøger, men der var ikke nogen af dem der var specielt nævneværdige.

Gunde
20. January 2009, 00:51
Synes også at EspressBar, CoffeeGeek.com og Home-Barista.com er ret god litteratur.

Mange er også glade for Scott Rao\'s The Barista Handbook (mener jeg den hedder)

knudsen
20. January 2009, 18:14
Tusind tak for jeres svar :)

Har lidt at gå igang med nu.

bss
20. January 2009, 18:35
De eneste kaffebøger jeg har på hylden indtil videre er Schomers og Raos bøger.
De er begge anbefalelsesværdige, jeg har tidligere skrevet om dem på min blog, så jeg vil ikke skrive det hele igen her.
Det gode ved at have begge bøger er at man ser at der er 2 sider af samme sag, de er for det meste enige, men hvor Schomer ligger en lidt stringent linje er Rao mere åben over for at tingene godt kan være lidt anderledes.

De 2 posts på min blog:
http://scarycreatures.net/espresso-ala-schomer/
http://scarycreatures.net/scott-rao-giver-rad-med-pa-vejen/

MoBak
20. January 2009, 20:03
knudsen wrote:

Jeg har i lang tid haft en bog af Rasmus Kjær og Jens Henrik Thomsen der hedder: Kaffe. Super lækker bog for den begyndende kaffeelsker. :)
Jeg har selv den bog, og synes også den er god. Jeg havde faktisk ikke lagt mærke til, at det var Jehns Henrik Thomsen der var medforfatter. Hvor der åbenbart er nogle der har et issue med Rasmus Kjær, må jeg til gengæld sige, at Jens Henrik er - efter min subjektive mening - en ret cool fætter B)