PDA

Se fuld version : Smagen af vand

Kaffe T
7. March 2018, 18:24
Rudi Fidel og jeg smagte på 8 slags vand idag. Der er klart basis for en ny podcast ... "Smagen af vand" ;o)

Det kom sig af at jeg godt ville vide hvordan vandet sammensætning slår igennem i smagen .... i vand alene ... før man brygger kaffe på det. Ultimativt for ku bruge det til at sjusse-checke en given type vand.

Som de fleste har bemærket er der tydelig forskel på smagen af norske postevand og så postevandet her i KBH-området.

Det norske bjergvand; blødt, tyndt, måske lidt mineralsk/metalsmag.

Versus så det kalkede og fyldigere danske vand fra den hårde ende af skalaen.

For nylig smagte jeg på Denice kildevandet - og tænkte at det lå sådan midt imellem.

12807

Kaffe T
7. March 2018, 18:32
På menuen med de 8 slags vand ... havde vi 4 variationer af postevandet:

(1) Ren postevand - direkte fra hanen.

(2) og (3)
Postevand tilsat citronsyre, som efter avancerede beregninger skulle nedbringe bicarbonat (HCO3-) fra 290 mg/l til 62 mg/l (som svarer til de 50 ppm i CaCO3 ækvivalenter, som ofte anbefales til kaffebrygning).

Citronsyren var først opløst i koncentrat, hvor der var brugt varmt vand (nær kogepunkt) for at sikre fuldt opløsning. Så sat til nedkøling. Siden tilsat til vand (4 gram koncentrat til 200 gram vand).

Nr 2 var denne blanding direkte.

Nr 3 var denne blanding, som var kogt - og så sat til nedkøling.

(4)
Postvand kørt gennem Dafi-kande med et filter som tilsætter Magnesium (så vidt jeg forstår er det ionbytter, som skifter Calcium ud med Mg).

Kaffe T
7. March 2018, 18:34
Dernæst to variationer af Denice

(5) Ren Denice

(6) Denice tilsat få korn citronsyre til en hel flaske.
Denne adskilte sig dog lidt fra de andre ved at være 18 C. Resten lå omkring 12-14C. Den forskel ku man godt mærke i munden.

Kaffe T
7. March 2018, 18:35
De sidste to vand var:

(7) BWT BestMax Preminum ... den hvor der er tilsat Magnesium.

(8) RO vand med remineralisering.

Begge to har jeg hentet på vanddunk fra steder, hvor det er installeret.

Nogen vil måske sige at det er liiiiiidt nørdet at stå og smage frem og tilbage på ... og få en lang snak ud af.

Kaffe T
7. March 2018, 19:40
Hvordan smagte det så ....

Nr 2: Postevand tilsat citronsyre, ukogt

Tydeligt blødere end postevand direkte fra hanen. Minder om norsk vand.
Svag syrlig smag, når man er leder efter det (i første sekund, man har fået det i munden).
Mindre tør eftersmag.

Nr 3
Ditto, men havde været kogt.

Ikke så blødt i smagen som nr 2. Mere kridt smag (som Rudi beskriver smagen af hårdt øst-sjællandsk postevand).

Det her må jeg gentage en anden gang, hvor det er præcis samme blanding. Det her var lidt hurtigt lavet. Og vejet af hver for sig (citronsyre koncentrat tilsat 200 gram postevand). Så jeg er ikke 100% sikker på at de var tilsat lige meget citronsyre.

Men min pointe med at smage vand, der har været kogt .... er at ved højere temperaturer (op mod kogning) så forskydes nogle kemiske ligevægte og forbruger H+, HCO3 og Calcium ... Det er derfor der udfældes kalk i bunden af el-kedlen. Jeg hørte lige fra BWT at det starter ved 55 C.

Det er ikke kun kalkaflejring: Ca2+ + CO32− ⇋ CaCO3

Det er også syren, H+ og HCO3- som går over H2CO3 før det bliver til H2O + CO2(gas).

Nå, det må gentages en anden gang med mere præcision.

Kaffe T
7. March 2018, 19:44
(4) Postevand kørt gennem Dafi-filterkande med Magnesium filterpatron.

I blødhed (på skala fra kbh postevand til norsk bjergvand) smagte det som mellem nr 2 og 3.

Og så havde det noget jern/metal smag. Svagt svagt. Og ikke så tør eftersmag. Rudi syns det smagte sødere.
Det kunne skyldes den tilsatte Magnesium.

Kaffe T
7. March 2018, 19:46
Nr 5
Denice vand: henad nr 2, men med mindre syrlighed ... og vist lidt mere tørhed i eftersmagen.

Vi opgav at ku smage forskel på 5 og 6. Det forstyrrede også at nr 6 lå det højere i temperatur (18C).

Nr 7
BWT BestMax Preminum.
Den hvor der er tilsat Magnesium.

Lidt blødere end Dafi-kanden.

Kaffe T
7. March 2018, 19:50
Nr 8: RO vand med remineralisering.

Skilte sig ud fra resten; meget blødt vand. Men ikke det svage strejf af syrlighed som i nr 2 ... og nr 2 var også mere fyldig i smagen ... og mere udtørrende i eftersmagen.

RO vandet havde også denne her metal-smag. Slet ikke kraftigt. Vi er nede i meget svage smage.
Hos mig var det en klar metalsmag hen ad jern. Hos Rudi var det mere en følelse; udtørrende på en anden måde end med postevandet.

Bagefter måtte vi ha noget kaffe. Det blev så espressoskud af en lysristet Geisha. Så lækkert. Vi konkluderede at der bare er for lidt Geisha-espresso i verden :-D

pingel
7. March 2018, 20:15
Hvad var tilsat nr. 8?

Rudi Fidel
7. March 2018, 21:03
Ja, tak for en spændende session og god opsummering

Det var nok den mest subtile smagning jeg nogensinde har oplevet :-)

Glæder mig til at du får gang i titrationen, så vi kan få lidt tal på oplevelserne.

Og sjovt at den skulle slutte med et af de lækreste skud espresso jeg har fået meget længe - godt gået med ristning og brygning der KaffeT!

Sendt fra min FP2 med Tapatalk

malling
7. March 2018, 21:10
Pingel: Gætter på magnesium, kan godt få en sådan metalmæssig tør smag, meget magnesium og sødmen bliver sådan lidt kunstig i det

Kaffe T
7. March 2018, 22:05
Hvad var tilsat nr. 8?

Det var et BWT system.

Jeg spurgte efter specifikationer hvor jeg tappede det, men det ku de ikke lige svare på.

Det er i øvrigt typisk. Nu har jeg hentet vand hos flere kaffevirksomheder. De ka pege på hvad filterpatronen hedder, men ka ikke sige noget om hvad der præcis er i output. Man skal analyserer vandet for at vide det.

Men måske er der nogle andre herinde som ved nærmere om fx BWT reminiralisering ?

Jeg googlede lige, men umiddelbart kom der kun en BWT side op om princippet i Omvendt Osmose: http://www.bwt.dk/da/vandteknologi/water-treatment/Membrane-technology/Sider/Reverse-osmosis.aspx

Jeg har fået RO vand to steder fra; Coffee Collective og Kontra. Begge steder er det vist et BWT system (og naturligvis med tilsat remineralisering). Og i begge tilfælde har jeg syns kaffen blev for spinkel i smagen. Så jeg er endt med at tilsætte postevand (svarer så til et bypass). Bare på sjus. Men sådan omkring 20% vil jeg tro. Og så fik jeg ekstraheret mere af den smag fra kaffen, jeg ka li.

pingel
7. March 2018, 22:57
Pingel: Gætter på magnesium, kan godt få en sådan metalmæssig tør smag, meget magnesium og sødmen bliver sådan lidt kunstig i det

Det var nu mere præcise mål og fordelinger jeg var interesseret i... Men det kan jo være BWT holder kortene tæt ind til kroppen ;-)

malling
7. March 2018, 23:55
Det får vi ikke, det ville være et kæmpe selvmål at oplyse det, det samme med TWW

pingel
8. March 2018, 13:01
Det får vi ikke, det ville være et kæmpe selvmål at oplyse det, det samme med TWW

Det er da opskriften de lækker her i nederste post (#10)?

https://www.home-barista.com/knockbox/third-wave-water-t44736.html

pingel
8. March 2018, 13:21
Og i svar #49 er deres espressoblanding...

malling
8. March 2018, 13:41
Det var da et gigantisk selvmål, jeg er sikker på BWT ikke gør kunsten efter.

Kaffe T
8. March 2018, 16:43
Interessant. Godt fundet, Pingel.

"Each capsule is a total 1.5 grams. 1.1 grams of magnesium sulfate, .3 grams calcium citrate and .1 grams of sodium chloride."

Så de tilsætter Magnesium og Calcium ... og salt ! ... Men ingen bicarbonat .... til sort kaffe.

Og det er vel til RO vand, man tilsætter det, ikke ? Og en kapsel til en gallon = 4,5 liter.

Mens til espresso er der bicarbonat - nok for at holde pH oppe for at hindre corrosion:
"1050mg Magnesium Sulfate, 300mg Calcium Citrate and 150mg Potassium Bicarbonate."
Bum bum, er det stadig til en Gallon ?

pingel
8. March 2018, 17:29
Ja, men en gallon er 3,785 liter...128147 vi

Kaffe T
8. March 2018, 17:35
"Each capsule is a total 1.5 grams. 1.1 grams of magnesium sulfate, .3 grams calcium citrate and .1 grams of sodium chloride."

Så de tilsætter Magnesium og Calcium ... og salt ! ... Men ingen bicarbonat .... til sort kaffe.

Og det er vel til RO vand, man tilsætter det, ikke ? Og en kapsel til en gallon = 4,5 liter.

Jeg bokser lige med tallene.

Imens jeg omregner til ppm af enkelt ionerne, slår det mig at der er en base til at regulerer pH ... samme funktion som bicarbonat ... her er det bare citrat ... det er citronsyre, som mangler H+ ionerne.

Bum bum, Calcium citrate bruges som konserveringsmiddel har E-nummeret E333. Det lader til at fås som hydrat: [Ca3(C6H5O7)2(H2O)2]·2H2O

Der står det er tungt opløseligt. Men man sku ku få opløst 0,9 gram pr liter ... så de her 0,3 gram til 4,5 liter skulle være muligt.

Kaffe T
8. March 2018, 17:37
Ja, men en gallon er 3,785 liter

Hmm, så lyver Google for mig ;-)

Nå, der flere slags Gallon. Ifølge SI standarden er en Gallon 4.546090 L. Mens en US-gallon er 3.785412 L

Fra https://en.wikipedia.org/wiki/Gallon

Er Third wave water et amerikansk firma ?

Kaffe T
8. March 2018, 17:43

Jeg ville gerne omregne til ppm Magnesium osv ... Men spørgsmålet er om de her gram-angivelser; er det rent eller for hydrater af saltene.

Magnesium sulfate aka Epsom salt findes i forskellige hydrater:

Molar mass
120.366 g/mol (anhydrous)
138.38 g/mol (monohydrate)
174.41 g/mol (trihydrate)
210.44 g/mol (pentahydrate)
228.46 g/mol (hexahydrate)
246.47 g/mol (heptahydrate)

Og for calcium citrate
Molar mass
498.4334 g/mol (anhydrous)
570.4945 g/mol (tetrahydrate)

Har I nogen bud hvad man skal bruge her ?

malling
8. March 2018, 17:56
Heptahydrate til Epsom, Calcium citrate har jeg aldrig arbejdet med så?

Det er US gallon, er der overhovedet mange andre der benytter Gallon i dag?

malling
8. March 2018, 18:11
Magnesium sulfate kommer i flere hydrater, men som Epsom salt er det en heptahydrate, kunne ikke redigere i ovenstående

Alexpid
8. March 2018, 18:29
Calcium citrat har jeg mest set som tetrahydrat. Bruges vist til hunde og heste?
https://www.zoobio.dk/canina-pharma/78627-equolyt-calcium-citrat?gclid=EAIaIQobChMI_aiJkZPd2QIVQasYCh2P5QhXE AQYBSABEgKscvD_BwE
TWW er amerikansk og derfor bruges US Gallons

Sent from my iPad using Tapatalk

Kaffe T
8. March 2018, 22:17
Gode input.

Så er spørgsmålet bare om TWW oplyste det i gram, som er afvejet - eller det er direkte saltene.

Magnesium
Hvis de 1,1 gram er rent MgSO4, så er det i 3,785 liter: 291 mg/l ... hvilket betyder der er 59 ppm Magnesium i ... omregnet til CaCO3 eq: 65 ppm

Hvis de 1,1 gram er Epsom salt og dermed heptahydrat af MgSO4, så giver det kun 29 ppm Magnesium ... omregnet til CaCO3 eq er det 32 ppm.

Hvad mon de har sigtet efter ? En anbefaling lyder på 50 ppm i CaCO3 eq. Andre siger højere. Så lyder 32 ppm ikke for lavt ?

Jeg kan ikke finde link til den gode graf på HomeBarista, hvor en havde plottet en lang række vand-anbefalinger ind. Ka nogen hjælpe ?

EDIT: nu fandt jeg det - https://www.home-barista.com/knockbox/good-references-on-water-treatment-for-coffee-espresso-t41636-10.html

Kaffe T
8. March 2018, 22:24
Calcium i TWW

Det gør ikke den store forskel om de 0,3 gram Calcium citrat er angivet uden vand eller som tetrahydrat (fordi molvægten er så stor)

I begge tilfælde lander koncentrationen på 6 ppm Calcium ... som omregnet til CaCO3 eq er 2 ppm.

Det er ret lavt.

pingel
8. March 2018, 22:32
I tråden jeg Linkede til tidligere siger Taylor fra TTW at det bliver 40-50 ppm calcium i en gallon... #51

Kaffe T
8. March 2018, 22:37
Magnesium og Calcium slået sammen til Total Hardness / GH i oversigten af diverse vand-anbefalinger i #13 i https://www.home-barista.com/knockbox/good-references-on-water-treatment-for-coffee-espresso-t41636-10.html

Anbefalingerne fordeler sig sådan fra 30 til 170 ppm CaCO3 eq, men mest samler de sig fra 50 til 100 ppm.

TWW vandet ligger så i den "lette" ende, hvis MgSO4 angivelsen er i Epsom salt. Så er GH: 32+2= 34 ppm

Alternativt (direkte MgSO4 angivelse) så er GH 65+2= 67 ppm. Det er mere "middle of the road".

Kaffe T
8. March 2018, 22:41
I tråden jeg Linkede til tidligere siger Taylor fra TTW at det bliver 40-50 ppm calcium i en gallon... #51

i #51 står der ikke noget om Gallon.

Og "ppm" betyder "parts per million" ... som fx milligram per kilogram ... og 1 kilo vand er cirka 1 liter.

Så hvis Calcium i første omgang er angivet i noget med gram ... så må ppm være på liter og ikke gallon.

Anyway, mystisk med de 40-50 ppm Calcium.

Alexpid
9. March 2018, 00:08
Post 13 I denne tråd har en anden udlægning af calcium magnesium værdierne i TWW
https://www.home-barista.com/knockbox/third-wave-water-t44736-10.html

Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk

Kaffe T
9. March 2018, 10:10
Godt fundet (ja ok, jeg har slet ikke ledt)

Der kommer Keno også frem til 29 g/l ... som jeg også fik ved at antage, at de 1,1 g MgSO4 var afvejet som Epsom salt.

Men Keno kommer frem til 19 mg/l Calcium. Hvor jeg fandt 6 mg/l.

Nå, pyt. Det var jo også bare for hurtigt at se hvad det indeholdt.

Men de er da ikke bange for Sulfat ... 119 mg/l ... ikke at jeg ved hvor meget der skal til, før man ka smage det ... Men ham på GrindScience kan ikke li det: http://grindscience.com/2016/03/dissolved-minerals-in-water-and-their-effect-on-coffee/

Kaffe T
13. March 2018, 21:08
Idag havde jeg tilfældigvis fat i et en kildevand af mærket "Kildevæld". Lader til at komme fra Carlsberg.

Da jeg drak, var det ikke for at undersøge smagen, men kort efter bemærkede jeg en kridt-agtig eftersmag. Rudi Fidel havde givet mig den beskrivelse til vores vandsmagning i sidste uge.

Det overraskede mig, for når jeg drikker på Denice kildevand syns jeg det ligger sådan midt mellem blødt norsk vand og hårdt københavner-postevand.

Så jeg måtte lige se om der var oplyst mineral-indhold. Jep.

Calcium 73 mg/l
Hydrogencarbonat 220 mg/l

Selvom det ikke er hel på højde med københavner-postevand, er det godt derop ad.

Københavner-postevand, range:
Calcium 100-120 mg/l
Hydrogencarbonat 290-360 mg/l

Til sammenligning ligger Denice på:
Calcium 22 mg/l
Hydrogencarbonat 140 mg/l

Jeg har stadig ikke fundet ud af om kridt-smagen skyldes Calcium eller bicarbonaten ... eller om det kræver at begge er høje.

Kaffe T
20. March 2018, 20:58
Jeg har stadig ikke fundet ud af om kridt-smagen skyldes Calcium eller bicarbonaten ... eller om det kræver at begge er høje.

For at undersøge det nærmere ville det jo være givtigt at smage på calcium alene og bicarbonat/HCO3 alene. Men da det er ioner, kommer de altid sammen med en mod-ion.

Jeg faldt lige over at jeg havde noget NatriumHydrogencarbonat (NaCO3 aka tvekulsurt natron) stående.

Jeg lavede så opløsninger i forskellige styrker ... baseret på RO vand ... det vand, som jeg ved titration havde fastlagt til 0,85 mmol H+ ... svarende til 52 mg/l HCO3 ... dog uvist om der er tale om HCO3 her, fordi Third Wave water bruger citrat, som buffer og ikke HCO3. Jeg ved ikke hvad der er tilsat her (mener det var et BWT system).

Anyway, det var det vand, jeg havde til rådighed med lavest alkalinitet.

Jeg sigtede efter at lave disse koncentrationer:

380 mg/l HCO3
280 mg/l HCO3
140 mg/l HCO3

Fordi det nogenlunde svare til niveauerne af alkalinitet i det vand, jeg har på hånden ... Nå ja, jeg har ikke selv lige postevand på 380 mg/l, men Frederiksberg ligger og svinger mellem 360 og 380 mg/l, når man slår op i det officielle tal fra vandværkerne. Så vidt jeg har set kommer tallet ikke højere op.

De 140 mg/l HCO3 er niveauet for Denice vand (ifølge deres egen deklaration - min titrering sagde 134 mg/l = close enough).

I min beregning af tilsætning trak jeg de 52 mg/l fra ... uden at vide om det er HCO3 ... men de bidrager alle fald til basestyrken af vandet.

HVORDAN SMAGTE DET ?

Jeg fik ikke den kridt-smag, som er beskrevet tidligere i den her tråd. Så nu tænker jeg at kridssmagen skyldes Calcium.

Den høje koncentration på 380 mg/l (cirka) var virkelig grum i smagen .. især i eftersmagen ... vandet føltes tykt (høj viskositet) og glat (kan være på grund af basen, tænk på hvordan sæbe føles glat; sæbe er også basisk) ... Det smagte også "tykt", sådan "fyldt op" ... Det kan også skyldes indholdet af Natrium ioner, som giver den saltesmag (jævnfør at smage på havvand) ... og det smagte også direkte salt, men bare en lille saltsmag.

Det blev bedre i min 280 mg/l blandingen. Men stadig ikke rart at smage på. Mærkeligt, for det er niveauet for mit daglige postevand ... men der justeres smagen måske af andre ioner ... eller endnu vigtigere: der er lavere niveau af Natrium.

140 mg/l blandingen var klart lettere. Men den havde stadig et touch af "fyldt ud" og lidt tykt.

12925

Her på fotoet er det tilsatte NatriumHydrogencarbonat stadig ikke helt opløst ... der ligger en hvid swirl midt på bunden ... jeg fik det opløst ved at ryste rundt ... og en tur i mikroovnen, men varmede ikke op til meget mere end 40 C stykker (husker det ikke så præcist). Alt opløses hurtigere ved højere temperaturer.

Rudi Fidel
20. March 2018, 22:21
Sejt eksperiment!

Og interessant at det er calcium der giver kridtsmagen...

Sendt fra min FP2 med Tapatalk

malling
23. March 2018, 23:53
Jeg har testet vand kun med Calcium chloride og der kommer en lille smule af den før nævnte kridtsmag og en lidt støvede fornemmelse.

Vandet har heller ikke den sødme som med kun magnesium vand.

Jeg kunne derfor ikke forstille mig at benytte ren magnesium ej heller calcium vand, smagen kommer til at mangle aspekter

Hvilket godt forklare hvorfor jeg fortrækker vand tilsat både calcium og magnesium i en 1:0.75 forhold

Kjeldsen
27. March 2018, 01:12
Jeg har testet vand kun med Calcium chloride og der kommer en lille smule af den før nævnte kridtsmag og en lidt støvede fornemmelse.

Jeg kunne derfor ikke forstille mig at benytte ren magnesium ej heller calcium vand, smagen kommer til at mangle aspekter

Hvilket godt forklare hvorfor jeg fortrækker vand tilsat både calcium og magnesium i en 1:0.75 forhold

Jeg er helt sikkert også mest til en blanding af Mg+Ca.

Kaffe T
27. March 2018, 01:18

Til espressomaskinen bruger jeg filterkande pt med Magnesium filter ... jeg smagte på det endnu engang .. bare sådan uden at ville noget bestemt ... jo, bare sådan rutinemæssigt for smage på min smags-hårdheds-skala fra norsk bjergvand til meget hårdt dansk postevand ... og smage efter kridtsmagen .. den fik jeg ikke ... men pludselig fik jeg et strejf af sødme ... og tænkte så: nårh ja, filtret tilsætter jo Mg.

Det er heller ikke en kraftig kridtsmag. Kun svagt. Og man ska lissom tune ind på den, for at fange den.

Kaffe T
27. March 2018, 01:43
Er der nogen som har smagt på BestProtect vand ? Især interessant fra et område med meget hårdt postevand ... for her bliver højt niveau af Calcium byttet ud med Natrium-ioner.

Spørgsmålet er om Natrium-indholdet når helt op i de koncentrationer, jeg havde i min test i post #34 her i tråden ... hvor jeg smagte NaHCO3 i forskellige koncentrationer. Mit formål var at udforske HCO3, men der kom jo Natrium med i købet.

Nu har jeg lige beregnet Natrium (aka Sodium) indholdet i den test. I de to højeste koncentrationer var det hhv 92 og 130 mg/l.

Til sammenligning ligger det meste postevand i KBH-området på 20-30 mg/l natrium. Denice ligger nede på 10 ... Mens Frederiksberg topper med 63 mg/l (man skal altid se på Frb for at finde hvor vildt det kan blive :-D)

Så opløsningerne af NaHCO3 i min test, lå markant højere i Natrium end det vand, jeg ellers støder på ... og som jeg ikke syns smagte lige så vammelt som de NaHCO3-opløsninger.

Kaffe T
27. March 2018, 11:16
Natrium giver salt sin salte smag ... Men hvor meget Natrium skal der til, før man ka smage det ... det googlede jeg lige for at finde tærskelværdier.

Den amerikanske myndighed for drikkevand (EPA) siger i en rapport, at det svinger fra person til person:
"The average taste threshold for sodium in water at room temperature differs substantially among individuals and ranges from about 30 mg/L to 460 mg/L"

På den baggrund anbefaler de, at der ikke er mere end 30-60 mg/l Sodium (Natrium) i drikkevand.

Men så er der en WHO rapport som siger at det afhænger af hvilken negativ mod-ion, som natrium er sammen med.

Salt er jo NatriumChlorid ... det kan smages ved 150 mg/l

Men hvis man tager hårdt vand og skifter Calcium ud med Natrium, så er mod-ionen HCO3/bicarbonat ... og der kan det smages helt ned til 20 mg/l. Altså meget lavere. Interessant. Det forklare mit smage-eksperiment fra #34.

Selv den laveste koncentration med 140 mg/l HCO3 og 39 mg/l Natrium smagte ikke drikkevenligt.

Godt lige at vide hvordan smagen af Natrium afhænger at blandingen. Det betyder mindre hvis det er blødt vand.

Kaffe T
9. April 2018, 20:24
Nu har jeg lige smagt på Brita filter vand af typen Purity Finest c1100 - uden bypass.

Til start minder smagen mig mere om bjergvand end det hårde danske postevand ... men i eftersmagen kommer der noget træls.

Ud fra titrations-analysen, se http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?12910-Vand-analyse-(titration)&p=136112#post136112

... så tænker jeg at bjergvand fornemmelsen til start må være fordi der ingen Calcium ioner var i vandet ... mens det trælse i eftersmagen må være fordi ionbytteren har indsat Natrium ioner i stedet for calcium ioner. Det er den klassiske måde et filter reducerer Calcium på: bytter ud med Natrium.

I nyere filtre kan de bytte ud med Magnesium. Men jeg tror ikke det er tilfældet her ... det smager ikke sådan.