PDA

Se fuld version : Købes Ny kværn til espresso og Chemex

KasperN
5. June 2017, 11:32
Hej,

Jeg søger en ny kværn til at erstatte min Ascaso i2 Mini - Eneste grund til at jeg vil udskifte den er at jeg syntes den er svær at indstille.

Jeg søger en kværn der er nem at indstille, og så skal den kunne bruges til dobbelt shot espresso og Chemex.

Jeg er åben for bud, den eneste kværn jeg har kigget på indtil nu er en Rancilio Rocky.

Hvad ligger i inde med?

Espresso maskinen er en Simonelli Oscar 1 med OPV

-E*
5. June 2017, 12:18
Jeg ville beholde ascasoen til espresso og supplere med en wilfa til Chemexen.

KasperN
5. June 2017, 12:48
Hej Sune,

Tak for dit svar. Er relativ ny i det her, og kun være i gang i knap et år.

Mht min kværn så vil jeg gerne have den skiftet ud da jeg syntes den er meget svær at indstille så snart jeg får nye bønner.

Det er ikke muligt at finde en kværn der kan bruges til begge dele? Forestiller mig at espresso skal være lidt finere end Chemex kaffen

Birk
5. June 2017, 12:55
Hvis du ikke drikker alt for lys kaffe - så ville en Malhkönig Vario kunne fungere til begge.
Synes selv den er nem at indstille.
Men er enig med Sune- det er bedre at have to kværne- dette gælder også ift smag. Da Vario med keramiske knive er klart at fortrække til espresso mens wilfaen fx slet kan kværne fint nok til espresso - men fungerer glimrende til sort

ChristianS
5. June 2017, 13:07
Det er generelt en dårlig ide at bruge samme kværn til espresso og sort kaffe.

Det er der en del årsager til, hvor de vigtigste er:

- det er to forskellige 'typer' kværning, man gerne vil have. Sort kaffe skal helst være så ensartet som muligt for at opnå en ensartet ekstraktion.

- ved espresso skal der også være en vis mængde 'fines'/kaffestøv til at skabe modtryk i filterkurven.

contenestor
5. June 2017, 17:09
Jeg har stor glæde af Graef CM800, den er nem at indstille og kværner rigtig godt til espresso. Jeg har både brugt den til kalita og espresso, men bruger den nu kun til espresso, da det er det jeg drikker mest. Koster under 1000kr og er solidt tysk kvalitet :)

https://www.whiteaway.com/koekkenudstyr/kaffe-espresso/kaffekvaern/product/graef-mill-80-40-indst/

KasperN
5. June 2017, 20:53
Tak for kommentarerne allesammen. Jeg er egentlig fint tilfreds med min nuværende kværn, så det kan være jeg skal beholde den til sort kaffe?

Og så købe en ny kun til espresso, hvad siger i til det?

xhofa
5. June 2017, 21:52
Tak for kommentarerne allesammen. Jeg er egentlig fint tilfreds med min nuværende kværn, så det kan være jeg skal beholde den til sort kaffe?

Og så købe en ny kun til espresso, hvad siger i til det?

Var også meget glad for min Ascaso i2 Mini, så længe jeg ikke skulle indstille den. Jeg drikker kun filterkaffe og stempelkande, og når man skal indstille den kværn fra f.eks. stor Chemex til en lille Hario 01, så er det bare ikke så lige til.

Men hvis det eneste sorte kaffe du laver, er Chemex, så er det jo fremragende :)

KasperN
5. June 2017, 22:45
@xhofa - Så bare lige for at forstå det korrekt, du indstiller ikke din Ascaso hver gang du får nye bønner, så længe den bare skal bruges til Chemex? Jeg har planer om at købe en 6 koppers Chemex, den skal primært bruges når der er gæster :-)

For hvis det er sådan at min Ascaso kun skal indstilles en gang, så kan jeg købe en ny til min espresso

xhofa
5. June 2017, 23:02
@xhofa - Så bare lige for at forstå det korrekt, du indstiller ikke din Ascaso hver gang du får nye bønner, så længe den bare skal bruges til Chemex? Jeg har planer om at købe en 6 koppers Chemex, den skal primært bruges når der er gæster :-)

For hvis det er sådan at min Ascaso kun skal indstilles en gang, så kan jeg købe en ny til min espresso

Jo, finjustering er den jo fremragende til. Problemet er jo når du skal gå fra ret grov, til noget finere, eller omvendt. Især hvis du gør det ret ofte.
Var mere tilfreds med resultatet i min store Chemex fra min Ascaso, end jeg er i min nuværende Wilfa. Tilgengæld er Wilfaen lettere at indstille. Og for nu er det okay, men skal uden tvivl ha' lavet en upgrade før eller siden.

Rohr
5. June 2017, 23:15

Jeg forstår det ikke helt.
Du vil gerne både kunne lave espresso og sort - og du har allerede en Ascasokværn som jo er til espresso.
Men du ønsker at beholde den til sort bryg - betyder det så at du vil købe en anden kværn til Espresso?

Her giver det bare ikke mening for mig.
Du blev foreslået Wilfaen, som sandsynligvis er det bedste der kan fås i det prisleje, til sort.

Du vil så istedet bruge din nuværende kværn til at gøre det arbejde, som Wilfaen nok ville gøre bedre.
Og så bruge endnu flere penge på en ny espressokværn, meget mere end Wilfaen i hvert fald - hvis den skal give bedre resultat, end hvad du allerede har i Ascasoen.

Det virker ulogisk.

Man indstiller "altid" kværnen ved nye bønner.

KasperN
6. June 2017, 07:39
@Rohr -

Grunden til jeg skrev her i første omgang er at jeg er træt af min Ascaso, syntes den er svær at indstille og "spilder" for mange bønner hver gang jeg skal indstille den på ny.

Jeg havde derfor håbet at man til sort kaffe ikke skulle indstille når man fik nye bønner, og så ville den jo være perfekt.

Håber det giver mening

Benjoh
6. June 2017, 09:17
Hej,

Jeg har også haft en Wilfa i sin tid (indtil jeg skubbede den på gulvet...), og den virkede altså udmærket til sort kaffe. Så den kan jeg godt tilslutte mig at anbefale. Virker fint til Aeropress, V60, cupping, stempelkande og clever coffee (immersion brew). Jeg kan også kun stemme i kor om at det er en mere holdbar løsning at have to kværne, end en der skal justeres konstant.

En anden mulighed er at købe en håndkværn. Det kommer selvfølgelig an på mængden af bønner der skal kværnes - jeg kværner op mod 30g/minut (med en god håndkværn). De koster mellem 1000-2000 kr.
Jeg har selv en Feldgrind (madebyknock) som jeg er glad for, og som jeg synes er meget let at indstille. Jeg bruger den dog kun til sort kaffe. Skulle også gerne få en Aergrind ind af døren senere på året (til at rejse med). Man skal bare være opmærksom på at 1) man kan ikke regne med at kværnene er på lager fra madebyknock (selvom Peter er en flink fyr), 2) kundeservicen kan være meget variende (jeg har ikke haft problemer, det har andre).

Ellers laver Lido også håndkværne specielt til espresso (Lido E), Comandante C40 har også en god kværn (har jeg lade mig fortælle). Orphanage Espresso laver også Pharos som er specielt gearet mod espresso.

Jeg har selv en Vario med stålknive der bruges til sort kaffe. Har haft de keramiske knive i til espresso. Det er bare et stort arbejde at skifte både knive, og kalibrere hver gang der skiftes mellem de to brygmetoder.

Et tip kunne også være at skrive hvad dit budget er...

Håber det også kan bruges.

kidcaffeine
6. June 2017, 13:10
Jeg havde derfor håbet at man til sort kaffe ikke skulle indstille når man fik nye bønner, og så ville den jo være perfekt.

Som så mange andre har jeg også to kværne. En Vario Home med stålknive til sort, og en San Marco 97 til espresso.

Sort indstiller jeg stort set aldrig. Min oplevelse er, at der er så tilpas stort et "acceptabelt spænd" til sort kaffe (Chemex og Kalita her), at det ikke er nødvendigt. Det kan være, at andre herinde er uenig :)

Espresso indstiller jeg hver gang, jeg smider en ny bønne i. Hvis ikke, oplever jeg alt for ofte at espressoen enten løber alt for hurtigt igennem, eller stopper maskinen helt til. Typisk er det dog ikke noget, som koster mange bønner.

KasperN
6. June 2017, 17:21
@benjoh - Tak for svaret, en manuel kværn kunne faktisk godt være løsningen, skal brygge mellem 2-6 kopper i min Chemex, så det kunne nok godt fungere :-)
Jeg har ikke som sådan sat et budget, men håbede da at kunne slipper med at give 1-2K på en ny kværn.

@kidcaffeine - Lyder godt! Så det det være min Ascaso kan bruges til sort så jeg kun skal ud og investere i én ny kværn pt.

Rohr
6. June 2017, 21:41
@kidcaffeine - Lyder godt! Så det det være min Ascaso kan bruges til sort så jeg kun skal ud og investere i én ny kværn pt.

Bare vær opmærksom på at det jo er en espressokværn der laver fines - hvilket vil give dig en ujævn ekstraktion i sort bryg.

KasperN
6. June 2017, 22:36
@Rohr - Takker, det kan være jeg skal overveje to nye kværne i stedet. Sådan en håndkværn kunne nu også være meget lækker! :-)

KHER DK
7. June 2017, 08:50
@Rohr - Takker, det kan være jeg skal overveje to nye kværne i stedet. Sådan en håndkværn kunne nu også være meget lækker! :-)
Hejsa. Jeg vil lige ligge en lille anbefaling op ad Wilfa sort kaffe kværnen. Jeg bruger den til stempelkande og AreoPress - Det gør den rigtig fint :) Larmer en smule, men ikke noget nævneværdig.
15 gram kaffe tager omkring 10 sekunder.

Jeg er ganske tilfreds med købet, som jeg blev anbefalet herinde :)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170607/b9474d328bd2b4892e3cea2bde9f098e.jpg

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Kurt
7. June 2017, 10:08
Tak for din anbefaling.
Jeg venter i dag på en pakke med Wilfa sort og AreoPress, så fint at høre du er tilfreds med dit køb.
Vil så anvende min Mazzer Mini Electronic A udelukkende til espresso. Tror det vil være nemmere for mig i længden med 2 kværne;-)
Sjovt nok hvor jeg blev mere klog på det at kværne kaffe efter kort tid. Da jeg købte min Mazzer Mini Electronic A, så forærede jeg sønnen min nye Bodum Bistro kværn, da jeg jo ikke havde behov for 2 kværne:-) men han er super glad for den, så det er fint nok.
Nu ved jeg at 2 kværne ikke er tosset!

Rohr
7. June 2017, 17:52
Tak for din anbefaling.
Jeg venter i dag på en pakke med Wilfa sort og AreoPress, så fint at høre du er tilfreds med dit køb.
Vil så anvende min Mazzer Mini Electronic A udelukkende til espresso. Tror det vil være nemmere for mig i længden med 2 kværne;-)
Sjovt nok hvor jeg blev mere klog på det at kværne kaffe efter kort tid. Da jeg købte min Mazzer Mini Electronic A, så forærede jeg sønnen min nye Bodum Bistro kværn, da jeg jo ikke havde behov for 2 kværne:-) men han er super glad for den, så det er fint nok.
Nu ved jeg at 2 kværne ikke er tosset!

Det er meget sjovt :) for Wilfa Svart og Bodum Bistro er vist noget nær det samme.

KasperN
7. June 2017, 19:47
Jeg kan godt se det begynder at ligne at jeg virkelig skal uppe mit kaffegame :P

Indkøbsliste/ønskeliste so far:
Kværn:
Wilfa Svart - Version 3 - Til sort kaffe
Anfin K2 - Til espresso

Vægt: Hario V60 Drip Scale, VST-2000

Chemex

Espresso kopper

Og så skal man vel have en form for keddel til Chemex'en? Ved ikke om min elkeddel kan bruges der, men tvivler på det

Kurt
7. June 2017, 20:25
Ja Rohr, du har nok ret. Men jeg er for gammel til at "græde over spildt mælk", sket er sket. Nu har sønnen en kværn som han er glad for, og jeg måtte ud med nogle penge til en ny kværn, fordi jeg var lidt for hurtig. Men livet går videre trods det. men du har helt ret, hilsen Kurt

LAU
7. June 2017, 22:04
Jeg kan godt se det begynder at ligne at jeg virkelig skal uppe mit kaffegame :P

Indkøbsliste/ønskeliste so far:
Kværn:
Wilfa Svart - Version 3 - Til sort kaffe
Anfin K2 - Til espresso

Vægt: Hario V60 Drip Scale, VST-2000

Chemex

Espresso kopper

Og så skal man vel have en form for keddel til Chemex'en? Ved ikke om min elkeddel kan bruges der, men tvivler på det

Jeg har selv en ascaso kværn og genkender ikke helt at den er svær at indstille - helt subjektivt så syntes jeg den er noget nær perfekt til espresso, da den kan indstilles helt nørdet perfekt (hvis man ønsker det).

Hermed min guide til brug af ascaso-kværn: brug friske bønner, indstil kværn til du har en gennemløbstid på 25-30 sekunder, ved 15-18 gram kaffebønner, kaffen skal begynde at løbe ud af filteret efter 6-9 sekunder - slutresultatet er en espresso på 40-60 ml, alt efter hvordan du ønsker din brewratio. I takt med at dine bønner bliver ældre, vil du opleve en hurtigere gennemløbstid - giv kværnen en omgang på justerhjulet og du er klar til næste gang, hvis dine bønner er virkeligt billige eller gamle så skal du nok starte med at sætte kværnen 4-5 omgange finere end dit base-setup. Køb en wilfa eller lign. Til sort - de virker!