PDA

Se fuld version : Ny Bialetti venus

Cirkelkaffe
17. March 2017, 11:39
Hej derude. Jeg har problemer med min nye bialetti venus mokka kande.

Jeg har efterhånden set et hav af videoer og opskrifter, men synes stadig ikke kaffen er god nok. Jeg gør således:

1: kværner kaffen til aeropress størrelse
2: koger vand og hælder det i vandbeholderen til lige under ventilen (har læst at kaffen bliver bedst med forvarmet vand)
3: skruer delene tæt sammen
4: sætter kanden på et forvarmet blus på mit elektriske komfur (her er jeg usikker på hvor varmt det skal være eftersom vandet i vandbeholderen allerede er ret varmt)
5: der går 2-3 minutter før kaffen begynder at løbe. der kommer 1/2 dl op hvorefter den begynder at sprøjte og pumpe damp op.

Jeg sikrer mig hver gang at alting lukker tæt, så jeg fatter virkelig ikke hvad der er galt? :mad:

Kenneth_aarhus
17. March 2017, 12:15
Jeg er på INGEN måde ekspert, men jeg vil foreslå, at du prøver at tage kaffen af, INDEN den sprøjter.

Min kammerat, der brygger meget på mokkakande, er af den overbevisning, at det der kommer, når den begynder at sprøjte og sprutte er bittert. Du skal altså stoppe den i god tid og tage kanden af, eller skynde dig at hælde det op lige inden det begynder at sprøjte, så du ikke får det bitre med.

Jeg hører også meget gerne om andre erfaringer.

Cirkelkaffe
17. March 2017, 12:24
Jeg tager den også af inden sprutter. Men så ligger der næsten ingen kaffe...og vandbeholderen er stadig 3/4 fyldt...

scs
17. March 2017, 12:31
Jeg har brygget en del moka-kaffe, og med lidt omhu kan man få rigtig god kaffe ud af den. Venus´en er af rustfrit stål, og dermed får du heller ikke metal-touched som præger de første mange bryg på en alu-kande.

Det er lidt underligt, at der ikke kommer mere vand igennem. Det er meget vigtigt at du ikke på nogen måde tamper kaffen i tragten. Hvis vandet ikke kommer ud gennem tragten, og heller ikke ud gennem sikkerhedsventilen, så er der ikke tryk nok på kedlen. Prøv at lette låget og følge med i brygget. Når det løber - og når du er 2/3 henne i brygget skal du slukke for varmen.

Det der med, at man skal slukke for varmen tidligt, skyldes mest at man ikke ønsker at koge kaffen i overdele - men der skal altså være blus nok på kedlen for at lave trykket.

Kaffe T
17. March 2017, 14:56
Nu er jeg ikke hel sikker på hvordan det ser ud ... hvor henne sprutter det ud ? Lav gerne en lille video til os :-)

Problemet kunne også være pakningen .... der plejer at sidde en grummiring der hvor man skruer den sammen (undersiden af øverste del) ... hvis den ikke er tæt, så går vandet ud dér ... i stedet for op igennem kandens øverste del.

summer
17. March 2017, 15:10
Jeg synes det er nemmest at styre smagen, hvis man bruger friskristede bønner og en god kaffekværn. Vægten er mest for at kunne styre brygningen gang på gang - parametrene (vand og kaffe) er lettere at ændre på efterfølgende når man har en vægt.

Jeg kører efter denne video https://www.youtube.com/watch?v=ObkjKlJe68A

Jeg kværner bønnerne et par hakker finere end til filter/aeropress, men slet ikke i espressoområdet.
Jeg har en lille Bialetti Brikka, og bruger 16,5g kaffe og 80g vand.

Koldt vand i bunden, kaffe i filtret (uden at stampe), skru sammen og sæt på max varme (keramisk komfur).
Når kaffen kommer ud (det siger 'plop' i Brikkaen) tager jeg den af varmen og skænker op.

Lav
18. March 2017, 08:04
Lækker video Summer!
Jeg har to Venus'er som bruges på rejser osv. Min erfaring er også at forvarme vandet og tage af blusset sådan 60% henne i processen. Men nu skal der da lige eksperimenteres noget mere [emoji4]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nrik
19. March 2017, 17:50
Tryk-hævert systemet er nøje gennemarbejdet i Bialetti så du må afbryde processen på en-eller-måde, jeg tror måske at din fejl er at du bruger kogende vand, eller at der ikke er kaffe eller vand nok.
Det virker fint i min Bialetti efter denne her metode:
1. kaffe malet som espresso, tæt pakket men ikke 'tampet'
2. koldt vand - jeg hælder fylder bare toppen op for at få korrekt mængde, og hælder det derefter i bunden før jeg skruer sammen
3. Efter få minutter pipler al vandet op som kaffe stille og roligt, og når den 'hvæser' er kaffen færdig. Underdelen er helt tom for vand bagefter.
Jeg håber at du kan bruge det.

Benjoh
5. June 2017, 18:32
Hey,

Jeg følger James Hoffman's metode og får også en OK kop mocca ud de fleste gange. Nu har jeg ikke gjort det her et stykke tid :P

Videon er godt nok 8 år gammel, men jeg synes det virker fint https://vimeo.com/2905947.
Min metode er som følgende:
1. Kaffe malet relativ groft (et sted mellem aeropress og stempelkande)
2. Forkogt vand hældes i vandbeholder, og det hele skrues sammen.
3. Sættes på en keramisk kogeplade på medium temperatur (5-6 ud af 9).
4. Åben låget og hold øje med indholdet. Så snart jeg kan se den er ved at sprutte tager jeg den af blusset og køler den nederste del af med en våd klud (5-10 sekunder burde være nok til at stoppe processen).

Mit gæt er, hvis der bruges en grovere kværning af kaffen, skabes der mindre tryk, og mere kaffe kan løbe igennem bønnerne inden den sprutter. Det stemmer overens med de termodynamiske love som jeg lærte under ingeniørstudiet (tryk, beholder-volume og temperatur). Jo finere kværning, des højere tryk i vandbeholderen --> større tryk ud --> hurtigere sprøjt.

Hvis jeg var dig vil jeg eksperimentere med kværning og temperatur, da du allerede har maks vand i beholderen ;)

Hvis dette ikke virker er det enten pakningen der skal skiftes (koster hvis 30-50 kr), eller hvis det sprøjter ud af sikkerhedsventilen (eller drypper på komfuret) er det nok kanden der skal skiftes...