mokka og espresso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • thefufighter
    Lysristet
    • Oct 2007
    • 64

    mokka og espresso

    er der nogen der kan fortælle hvad forskellen er på espresso og mokka, jeg har selv en espresso maskine, men jeg overvejer at købe sådan en makka-kanden, for at prøve det, men hvis der er ikke er nogen forskel, kan det jo være lige meget..

    f.eks en dobbel espresso er ca. 4 cl. kaffe

    hvor mange cl. er en kop mokka
  • Roed
    Administrator
    • May 2007
    • 1016

    #2
    Re:mokka og espresso

    Hej.

    En af forskellene er at en espresso bliver brygget ved et meget højere tryk (ca 9bar) end mokka (ca 1,5bar). Og af kaffen i en espresso er også i kontakt med vandet meget kortere (ca 25sek) tid end ved en mokka (ca 2min)

    Det giver også mine smagsløg en meget stor forskel i smagen, en rigtig god espresso er mere rund i smagen, og opleves som en større samhørighed i mundhulen end mokkaen gør. Mokka er for mig mere en stærk kop kaffe, dog væsentligt bedre en alm. for stærkt brygget kop.

    Gav det mening?
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

    Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

    Comment

    • thefufighter
      Lysristet
      • Oct 2007
      • 64

      #3
      Re:mokka og espresso

      ja, det gav fin mening..

      men hvad med mængten er en kop mokka på størelse med en espresso eller en alm. kop kaffe??

      Comment

      • Gunde
        Espresso
        • Mar 2008
        • 689

        #4
        Re:mokka og espresso

        men hvad med mængten er en kop mokka på størelse med en espresso eller en alm. kop kaffe??
        Jeg tror ikke der er nogen fast standard. Man bestemmer det vel egentlig selv. Mokka kander kommer i forsk størrelser, hvor nogle lige kan lave til et par kopper og andre som kan kan lave 10. Når jeg en sjælden gang bruger min mokka (hvad der egentlig er synd), så bruger drikker jeg det af et normalt krus.

        Som Roed også siger er Mokka mere stærk kaffe end der er espresso, og jeg kunne ikke drømme om at erstatte espresso med Mokka.

        Udover det, så bliver dig, måske på grund af det høje tryk, trukket flere olier ud af kaffen v. espressobrygmetoden, hvorfor espressoen får et mere sirups agtigt feel i munden. Den mundfølelse betyder meget for mig.
        Mvh Morten

        --------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

        Comment

        • Ole
          Lysristet
          • Jun 2008
          • 91

          #5
          Re:mokka og espresso

          Nu emnet er oppe, vil jeg lige høre jer hvordan i kværner kaffen til mokkakande? Jeg ville sige, at det ligger et sted mellem espresso og filter, eller hvad siger i? Forresten synes jeg mokkakanden er en solid investering, hvis man ikke er lykkelig ejer af 9-bars tryk omkranset af rustfrit stål Man kan også lave særdeles tålelige mælkedrikke! Om ikke andet så bedre end hvad der serveres på mange cafeer. Desværre..
          Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
          Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

          Comment

          • thefufighter
            Lysristet
            • Oct 2007
            • 64

            #6
            Re:mokka og espresso

            jeg har bestemt heller ikke tænkt mig at holde op med at lave espresso på miss silvia, men det er jo altid sjovt at prøve noget nyt, og man skal jo have noget man kan ønske sig i julegave:-)

            Comment

            • Moca Fan
              Grøn bønne
              • Aug 2009
              • 7

              #7
              Re:mokka og espresso

              Ole wrote:
              Nu emnet er oppe, vil jeg lige høre jer hvordan i kværner kaffen til mokkakande? Jeg ville sige, at det ligger et sted mellem espresso og filter, eller hvad siger i? Forresten synes jeg mokkakanden er en solid investering, hvis man ikke er lykkelig ejer af 9-bars tryk omkranset af rustfrit stål Man kan også lave særdeles tålelige mælkedrikke! Om ikke andet så bedre end hvad der serveres på mange cafeer. Desværre..
              Ditto mht. kværning, måske lidt til filter-siden (men det er der delte meninger om, nogle siger medium/grov:blink: ).

              Efter min mening er Mokkakanden suverænt den kaffeinvestering der giver mest \"bang for the buck\". Langt mere end espressomaskinen :P

              Comment

              Working...
              X