PDA

Se fuld version : Er Bodum Pebo en opgradering fra Moccamaster?

Jay Jay
22. January 2017, 19:45
Hej.

For det meste drikker vi kaffe fra den kære Oscar, men nogle gange er behovet for større portioner kaffe nødvendigt (utidige børn, gæster eller andet). Lige nu bruger vi vores Moccamaster, men jeg er ret utilfreds med resultatet. Desuden mangler jeg udstyr.

Ville en Bodum Pebo være et trin op på kaffekvalitetsstigen? Jeg bryder mig ikke om stempelkande, men får jeg samme grove og "ufiltrerede" resultat med en Pebo?

Eller er der andre bedre alternativer såsom V60?

Luwak
22. January 2017, 19:59
Jeg har en clever dripper som jeg er super glad for. Den laver fin kaffe og kræver ikke meget opmærksomhed, hvilket jo kan være en fordel. Den har ikke den store kapacitet, men er hurtig og nem.

Jay Jay
22. January 2017, 20:02
Tak for input. Den har jeg slet ikke kigget på. Men kan den brygge bedre kaffe end en filterholder fra isenkræmmeren? Jeg har de samme tanker om V60.

victorbruun94
22. January 2017, 21:18
Moccamasteren laver en fin kop imo

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Luwak
22. January 2017, 21:52
Om det er bedre end den fra isenkræmmere, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men du kan få en kop rigtig god sort kaffe på både clever og v60.

Fordelen ved clever er at der er en ventil i bunden som først bliver åbnet når du sætter tragten på en kop/kande. Så har du godt styr over bryggetiden og den passer sig selv imens, hvilket jo kan være en fordel når der er travlt. V60 kræver lidt mere opmærksomhed og teknik.

summer
22. January 2017, 23:13
Pebo leverer ikke kaffe som fra en stempelkande, det er klart mere som filterkaffe synes jeg - altså filtreret og ren kaffe (min pebo er fra 70'erne, jeg kender ikke de nuværende)
Derudover synes jeg at pebo er sjov at brygge med, og skæg at kigge på - men lidt bøvlet at gøre ren og opbevare.
V60 kræver mere brygge teknik, men er lettere at rengøre/opbevare.

Men hvad er det for noget udstyr du mangler for at brygge godt på moccamasteren?

ChristianS
22. January 2017, 23:46
En (ren) Moccamaster er sådan set en fin kaffebrygger, hvis ellers kværn og bønner er gode.

Så hvis man må tillade at spørge: Hvad bruger du dér?

Jay Jay
23. January 2017, 07:55
Jeg har lidt svært ved at sige, hvad jeg mangler for at gøre den god. Kværnen er en Krups GVX242 og kaffemaskinen er en Moccamaster H931.
Bønnerne varierer lidt men er fra Christgau eller Lavassa. Jeg ved god, det ikke er topbønner på nogen måde, men jeg er tilfreds med de selvsamme bønner på espressomaskinen.

victorbruun94
23. January 2017, 08:04
Drikker du mælk i din espresso?

Jay Jay
23. January 2017, 08:34
Ja, og i filterkaffen.

ChristianS
23. January 2017, 09:45
Kværnen kunne sagtens tænkes at være synderen (ud over bønnerne). Den har nemlig ikke rigtige knive, men kvaser bønnerne, hvilket giver rigtig mange fine partikler, som igen er med til at give en uens ekstraktion.

Hvis du leder efter en billig opgradering, så er der nok ingen vej uden om Wilfas kaffekværn, hvor den gamle model kan købes for ca 500kr. Det er en væsentlig opgradering fra din nuværende kværn.

Jay Jay
23. January 2017, 12:01
Så konklusionen er, at hvis alt andet holdes stationært (bønner, kværn og vand) er der ingen nævneværdig forskel på Moccamasteren og andre dryppemetoder?

victorbruun94
23. January 2017, 12:57
Udover kværnen, kan bønnerne også godt bære en del af skylden.
Personligt kan jeg godt lide de mørke italienske riste med mælk, men hvis de ikke får sødme fra mælk, smager de mest bare brændt og træls.

Jay Jay
23. January 2017, 14:20
Jeg medgiver helt, at bønnerne ikke ligefrem trække kaffen op. Jeg ville ønske at økonomien og det praktiske gjorde, at vi kun drak kaffe brygget på gode bønner. Det næste kafferelaterede projekt er også en kafferister, men der er lige et par andre projekter før dette, som giver mere mening

xhofa
23. January 2017, 15:22
Jeg medgiver helt, at bønnerne ikke ligefrem trække kaffen op. Jeg ville ønske at økonomien og det praktiske gjorde, at vi kun drak kaffe brygget på gode bønner. Det næste kafferelaterede projekt er også en kafferister, men der er lige et par andre projekter før dette, som giver mere mening

Det er ganske nemt at gå i gang med at riste i ovnen, med rigtig fine resultater. Prøv at købe et kg eller to grønne bønner og gå igang.

Kaffe T
23. January 2017, 18:44
Det er ganske nemt at gå i gang med at riste i ovnen, med rigtig fine resultater. Prøv at købe et kg eller to grønne bønner og gå igang.

For at hjælpe nye på vej - har jeg lavet et podcast afsnit med tips om hvordan man rister i ovn: http://smagefter.dk/podcast/afsnit-4-smag-paa-ristegraden/

Kaffe T
23. January 2017, 18:49
Ville en Bodum Pebo være et trin op på kaffekvalitetsstigen? Jeg bryder mig ikke om stempelkande, men får jeg samme grove og "ufiltrerede" resultat med en Pebo?

Jeg syns ikke jeg kender nogen, som fast laver kaffe på sådan en syphon brygger (Bodum Pebo og hvad de ellers hedder) ... kaldes også vacuum pot på engelsk.

Ved ikk om årsagen er bøvlet med at gøre den ren ... eller at man skal ofre noget tid på at optimerer på brygningen på den.

Hvis du går igang kan du nok ha glæde af at se nogle YouTube videoer (derfor godt at kende de engelske begreber).

Har du en allerede ? Ellers har jeg en, du ka overtage.

Kaffe T
23. January 2017, 18:54
Så konklusionen er, at hvis alt andet holdes stationært (bønner, kværn og vand) er der ingen nævneværdig forskel på Moccamasteren og andre dryppemetoder?

Jeg vil sige der er forskel på Moccamaster og håndholdt filterkaffebryg ... men det kommer altid an på hvordan du griber det an.

Håndholdt filter-bryg (fx på V60) kan nemt gøres dårligt. Tragten + filtre i sig selv tryller ikke god kaffe frem.

Jeg kender en, som har optimerer brygningen på hans Moccamaster. Fx ved at lukke tragten i starten, mens det første vand drypper i ... så al kaffen bliver fugtet, og lige står og suger vandet ind, før det løber igennem.

Men det kan ikke trylle med de bønner, du hælder i. Og jeg tvivler på hvor godt du ka få Lavaza espressorist til at smage på andet end espresso-brygning ... men det er jo også et spørgsmål om hvad du ka li i smagen. Så du må prøve dig frem.

Pøj pøj :-)

davidsarinelli
23. January 2017, 21:23
Mocca Master brygger meget varmere, hvorfor man skal dosere ned.

Jay Jay
24. January 2017, 09:45
Kaffe T:
Jeg vil bestemt prøve at lytte til din podcast. Det lyder rigtig spændende. Jeg skriver lige en PM til dig ang. din Pebo.
Er der en objektiv god vej til god kaffe på en V60 eller lignende, eller er det smag og behag? For der er da en del parametre at skrue på.

davidsarinelli:
Brygger Moccamasteren FOR varmt, eller er det til at leve med, hvis der korrigeres for det?

Alexpid
24. January 2017, 09:51
Aeropress eller kalita er også en vej til en bedre (og lidt "lettere") kop kaffe ift V60 der godt kan være lidt tricky ift formalingsgrad, temp, hældeteknik osv...

Jay Jay
24. January 2017, 10:02
Kalita'en ser også spændende ud. Aeropressen, tænker jeg, er for upraktisk, da jeg gerne vil kunne brygge nogle kopper ad gangen.

Kaffe T
24. January 2017, 11:01
Kaffe T:
Er der en objektiv god vej til god kaffe på en V60 eller lignende, eller er det smag og behag? For der er da en del parametre at skrue på.

Ja, der er nogle hovedregler ... men der går meget nørderi i det og der er forskellige måde at gøre det på. Du ka se det ved at søge efter instruksvideoer på YouTube.

Men brygning med de her fine små tragte: V60 og Kalita - er stadig mindre mængder end de MoccaMaster, så vidt jeg forstår .. jeg har ikke helt styr på mængderne fra MoccaMaster.

Metoderne til V60 og Kalita giver typisk 2-4 deciliter.

pingel
24. January 2017, 11:12
Ja, der er nogle hovedregler ... men der går meget nørderi i det og der er forskellige måde at gøre det på. Du ka se det ved at søge efter instruksvideoer på YouTube.

Men brygning med de her fine små tragte: V60 og Kalita - er stadig mindre mængder end de MoccaMaster, så vidt jeg forstår .. jeg har ikke helt styr på mængderne fra MoccaMaster.

Metoderne til V60 og Kalita giver typisk 2-4 deciliter.

Jeg kan altså godt brygge en liter på en V60 (03 størrelsen), omend det kører mere optimalt på 75cl. Jeg bruger dog mest mit Kone metalfilter til 1 liter...

Kaffe T
24. January 2017, 11:16
Jeg kan altså godt brygge en liter på en V60 (03 størrelsen), omend det kører mere optimalt på 75cl. Jeg bruger dog mest mit Kone metalfilter til 1 liter...

Så er du den rette til at rådgive Jay Jay :-)

Jay Jay
24. January 2017, 11:47
Det lyder spændende at kunne brygge 0,75 liter kaffe ad gangen. Det er ret optimalt for mit behov.
Jeg må prøve at kigge diverse video guides igennem.

pingel
24. January 2017, 11:57
Så er du den rette til at rådgive Jay Jay :-)

ja, men så synes jeg at han skal købe et Kone filter og en V60 tragt i str.3. Eller hvis det skal være lidt mere lækkert en Chemex kande og et Kone filter - så passer filtret lidt bedre og du skal ikke bøvle med en egnet serveringskande. Men der skal stadig en bedre kværn og kaffe til... Og så skal du jo også have en hældekande - det bliver jo mange penge...

Er du doven køber du en bare en bedre kaffemaskine: Bonavita, Behmor Brazen, Wilfa eller lignende...

Alternativt kan man jo starte med at rense Moccamasteren i bund, og så eksperimentere med lidt bedre egnet kaffe til filter - og så se om det er noget. Er det ikke det, så har du sparet de penge...

movin
24. January 2017, 14:22
Meg vil virkeligt råde dig til at prioritere kværnen før du køber nyt grej. I sin tid købte jeg selv en v60 og en aeropress samt en elendig kværn som første trin efter nespresso. Det resulterede i ren frustration, da mit grind blev til mudder på grund af mængden af fines, og mængden af vand var ukontrolleret da jeg hældte direkte fra el kedelen.

Jay Jay
24. January 2017, 14:42
Jeg kan sagtens følge dig. Wilfa-kværnen virker til at være den "billigste gode". Er der andre anbefalelsesværdige, hvis jeg skal kigge efter en brugt godt kværn?

Alexpid
24. January 2017, 19:06
Baratza encore har også fået gode ord med...

ChristianS
24. January 2017, 20:09
En Vario med stålknive er vel nok bedste kværn på næste prisniveau. Men den løber så også op i mindst 2000kr, og det kræver tålmodighed på brugtmarkedet.

Jay Jay
24. January 2017, 20:36
Baratza encore har også fået gode ord med...

Efter at have læst lidt om den, lyder den som en god mulighed! Tænker du umiddelbart, den er bedre end Wilfa'en?

Jay Jay
24. January 2017, 20:42
En Vario med stålknive er vel nok bedste kværn på næste prisniveau. Men den løber så også op i mindst 2000kr, og det kræver tålmodighed på brugtmarkedet.

Jeg kan læse mig frem til, at folk er hooked på den. Men der er selvfølgelig også en prisforskel. Bare til egen læring, hvorfor er den "espressokværn" god til filterkaffe, når andre ikke er? Og hvorfor skal det være stålknive?

Alexpid
24. January 2017, 20:44
Prismæssigt ligger de (wilfa/encore) næsten ens, men jeg har læst mange gode tests/anmeldelser af encore, der også var at se i weekendens dansk kaffeshow his nogle af standende. Den har også 40 indstillinger af formalingsgraden, og er tilmed at betale både ny og brugt

Jay Jay
25. January 2017, 09:55
Prismæssigt ligger de (wilfa/encore) næsten ens, men jeg har læst mange gode tests/anmeldelser af encore, der også var at se i weekendens dansk kaffeshow his nogle af standende. Den har også 40 indstillinger af formalingsgraden, og er tilmed at betale både ny og brugt

Så er det nok en encore, jeg holder udkig efter. Tak!