PDA

Se fuld version : Købes Anbefaling af kande til mælke steaming

Ullum
8. December 2016, 20:01
Jeg har fået mod på at steame mælk, er der nogle anbefalinger af kander til formålet.
Skal kun være til mig selv, så den skal nok ikke være ret stor.
Måske er der en i gruppen der har en til salg

Coffee makes the world go
8. December 2016, 20:27
Hvis du ved hvor meget mælk du normalt vil bruge, så find en hvor du kan se det i kanden
jeg bruger 2dl ,og har en 3,5dl kande, der passer det med hvor tuden starter
har dog flere 3,5 dl kander hvor det ikke passer ;o(

de passer dog alle ang plads når mælken har udvidet sig

DOG er der problemer med en maskine hvor der er for meget knald på i en retning , så bevæger mælken sig for meget til at det bliver i kanden, det kan dog løses med en anden dyse

Rocco
8. December 2016, 20:35
Det her er den bedste jeg har prøvet og jeg har prøvet mange.

https://www.coffeehit.co.uk/rhinowares-classic-milk-pitcher-12oz-350ml.html

Det skal så også siges at langt de fleste kander gør det rigtig godt og udformning af tud er meget et spørgsmål om temperament om man foretrækker bløde eller mere skarpe udformninger

ChristianS
8. December 2016, 20:40
Jeg er ret glad for Mottas kander - især til tulipanmønstre. (http://www.kaffemekka.dk/shop/470-skummekander/919-motta-skummekande-035-l/)

De er til gengæld ikke så gode til de skarpe mønstre.

Jens_Muff
9. December 2016, 12:09
Mottas 0,35 er min favorit. Det skal helst ikke være større end 0,35, synes jeg.

Juul-Andersen
9. December 2016, 12:38
Jeg er generelt og mere til kander med en bredere tud. Motta har den fordel at du kan komme meget tæt på kaffen :).
Køb kun 0,25 motta kanden hvis du har en meget sløv kedel, den er noget svær at styre!! :).

Ullum
9. December 2016, 15:44
Tak for svar alle
Skulle nok lige have nævnt at det er en Pavoni

Tror jeg vælger en Motta 35 cl, de er ikke de billigste, men ebay hjælper da lidt på regnestykket

10. December 2016, 07:20
Lever?

med et eller trehuls dyse ?

det hænder at den lokale isenkræmmer har mælkekander

Ullum
10. December 2016, 11:11
He he, ja det var da egentlig ikke særlig specifikt.

En La Pavoni Grand Stradivaria Romantica med standard tre huls dyse, eller lidt mere enkelt udtrykt, en lever😃

ChristianS
10. December 2016, 11:43
Til en Pavoni er det min erfaring, at det er godt med en lille kande. Den mindste jeg har er så stadig de 35 CL. Til gengæld kan jeg anbefale at få fat i en et-huls tip.

Ullum
10. December 2016, 15:50
Tak for indspark

10. December 2016, 17:00
En tur i Bauhaus, og køb et par rustfaste M6 topmøtrikker
bor et 1,4 eller 1,5 bagfra (det er lettest) og afgrat med et 3 mm bor holdt i hånden
specielt forsiden skal KUN lige renses

lav et par når du er i gang , der er tit nogen der mangler, de sidste jeg havde er landet i Århus til fri afhentning ,+ der er et manometer man kan låne , og den allersidste faldt ved et rent tilfælde ned i den pakke ned en Tamper til Jens

mener enda at Jens har lagt et video op hvor han steamer med en 1,5 mm dyse , dog en han havde i forvejen

Ullum
10. December 2016, 17:51
Vi har masse af dem på arbejde, men ja, de koster ikke mange ører

Hvad kan man se ved ændret hulstørrelse

Ullum
10. December 2016, 21:21
Endte alligevel med at købe i dk
Købte noget kaffe med, så var det fragtfrit

Hvilken mælk er så bedst?

10. December 2016, 21:37
Vi har masse af dem på arbejde, men ja, de koster ikke mange ører

er ikke med på hvad du mener ??

den normale dyse har tre huller , de peger væk fra hinanden, HVIS der havde været nok knald på, så kunne det evt bruges ved at placere dysen midt i kanden, og lave en æltende/rullende bevægelse fra midten ud
men det går ikke

prøver du istedet at skubbe mælken rundt i kanden , peger de to af hullerne lidt forkert , og der er ikke knald nok på til at trække luft nok med ned

en dyse med et 1,5 mm hul , DEN har knald nok på (hastighed af dampen) til at trække luft med ned , og alt efter placering kan man lave blande bevægelse der virker

det tar ikke mange sekunder at få luft nok med ned i mælken INDEN den blir for varm, og det gir tid til at blande mælken inden den blir for varm = god cremet mælk

ChristianS
10. December 2016, 21:38
Økologisk (og dermed homogeniseret) sødmælk er bedst. Nogle sværger til Naturmælk, men jeg har fine erfaringer med det meste.

Ullum
10. December 2016, 22:47
Jeg tænker på hvordan det virker hvis man har et eller respektivt 2 mm hul

ChristianS
10. December 2016, 23:11
Jeg mente selvfølgelig uhomogeniseret.

11. December 2016, 01:01
Sålænge kedlen kan følge med, så er der fart nok på dampen

men med et 1,5mm hul på Pavonien, passer det fint med at kedlen kan følge med , den bør ikke stå højere end omkring 0,85 bar

de gamle stod på 1,2, der kunne 3 huls dysen godt få nok leveret , men de løber så varme ved den indstilling

11. December 2016, 01:06
et to mm hul er fire gange større end et et mm hul ;o) det er der mange der ikke tænker på
der skal fire gange så meget fodres i 2mm hullet som i 1 mm hullet for at hastigheden er den samme på dampen
desuden får man mælken varmet 4 gange så hurtigt ;o),, det kan godt gå galt