PDA

Se fuld version : salt i espresso-vandet

JkMa
25. November 2008, 10:25
Hørte den anden dag fra en bekendt, at bagerkæden \"Emmerys\" tilsætter en smule salt i deres vand, til deres maskine. Det skulle gi kaffen en bedre smag.

Den har jeg godt nok ikke hørt før....
Nogle af jer kaffe-elskere som kender til dette lille trick? :huh:

bss
25. November 2008, 12:50
Nææh, men Emmerys kaffe er ikke særligt god, så det kan da umuligt være et særligt godt trick? ;)

MoBak
25. November 2008, 12:57
Mon ikke én eller anden har misforstået deres anvendelse af kalkfilter, som regenereres med salt?

At TILSÆTTE salt til vandet lyder da direkte sygt. Men måske er det et forsøg på at få det til at lyde endnu mere eksklusivt? :dry:

Gunde
25. November 2008, 14:05
Synes MoBaks svar lyder plausibelt. Ellers er mit bud at de er af den forståelse at man, i stedet for at gøre det ordentligt, kan lave god espresso ved hjælp af smarte tricks.

Roed
25. November 2008, 22:04
bss wrote:

Nææh, men Emmerys kaffe er ikke særligt god, så det kan da umuligt være et særligt godt trick? ;)

Jeg kender ikke Emmerys kaffe, men hvis den ikke smager godt er det nok saltet der ødelægger smagen :P

Jeg tror dog også at det er i forbindelse med regenerering af vandfilteret at saltet kommer ind i billedet.

JkMa
25. November 2008, 22:09
ja jeg synes sku også det lød underligt :huh:
Salt fremhæver smag i maden, måske mener de også det virker i kaffe ;)

Roed
25. November 2008, 22:17
Hmm, det minder mig faktisk om at hvis du har lavet fx en madret for salt, så kan du med fordel tilsætte lidt kaffe i retten, det har en evne til at dæmpe saltsmagen...

ordo.dk
26. November 2008, 03:19
Joh, salt er en smagsforstærker, og modvirker bitterhed/syrlighed - men jeg tror nu ikke det er så godt ;) De skulle hellere riste mørkere, eller bruge andre bønner (fra et andet land?)...

EDIT: Og jeg har nu kun hørt om det, i filter/stempel...

filip
27. November 2008, 10:59
Er det nu også så langt ude, som man skulle tro.. ?

Jeg læste på et tidspunkt noget om \"kaffebønnens naturlige saltindhold\". Jeg kan desværre slet ikke huske hvor jeg læste det- om det var i en bog eller på en hjemmeside. Men det undrede mig, fordi jeg ikke synes at man kan smage noget som helst salt i kaffen. Tværtimod kan man jo riste sine bønner på en måde så man fremhæver sødmen.
Og jeg vidste ikke at en grøn kaffebønne indeholdt salt (hvis det overhovedet passer)

Og en kop kaffe er både bitter, sødlig og syrlig - så mangler man bare saltet :ohmy:

Mad der indeholder de 4 smage sødt, syrligt, bittert og salt, har en større mundfylde, det \"ligger bedre\" i munden. Naturligvis i den rette balance.
Claus Meyer har vist skrevet en del om emnet. Her er et link http://www.clausmeyer.dk/da/faglige_engagementer/spis_igennem/velsmagens_anatomi.html

Nu er kaffe jo ikke en madret, og det kan være det forholder sig helt anderledes mht salt i Emmerys kaffevand, men man kunne jo prøve at eksperimentere lidt med en lille bitte smule salt i kaffen. Jeg tror det er meget lidt, der skal i, hvis det er.

JkMa
27. November 2008, 11:25
filip wrote:

Er det nu også så langt ude, som man skulle tro.. ?

Og en kop kaffe er både bitter, sødlig og syrlig - så mangler man bare saltet :ohmy:Og det var vist også den forklaring han havde fået dengang på Emmerys, at saltet var for at fremhæve smagen af det søde/syrlige osv.
Man ku jo for sjov spørge næste gang man kom for vi et af stederne ;)

bss
27. November 2008, 11:56
Tjae, jeg tror stadig ikke helt på den.

Jeg var til cupping inde hos TCC i går, og da Casper delte smags-hjulet ud, gik han kun over det syrlige, det søde og det bitre, for som han sagde: \"Hvis kaffen smager salt, så skal man bare sende den tilbage.\"
Så jeg kan ihvertfald næsten sige med sikkerhed at det ikke indgår i de professionelle baristaers vurdering af kaffen. :)

JkMa
27. November 2008, 12:06
bss wrote:

Tjae, jeg tror stadig ikke helt på den.

Jeg var til cupping inde hos TCC i går, og da Casper delte smags-hjulet ud, gik han kun over det syrlige, det søde og det bitre, for som han sagde: \"Hvis kaffen smager salt, så skal man bare sende den tilbage.\"
Så jeg kan ihvertfald næsten sige med sikkerhed at det ikke indgår i de professionelle baristaers vurdering af kaffen. :)
man kunne jo lave en tester derhjemme, micro lidt salt i ens vand, og så lave et skud espresso, det kan i hvertfald ikke skade maskinen ;)

bss: drikke du din idido som ren espresso? Var derinde for et par dage siden og ville smage, de var desværre løbet tør for den. Drikker deres blend lige nu, men er lidt varm på at prøve idido´en ren. (drikker altid ren espressso/ristretto)

bss
27. November 2008, 13:36
Ja, eller rettere sagt, jeg gjorde, for der er ikke mere tilbage. Så det er nu deres espressoblend der er i min kværn.

Men den mørke idido er helt sikkert virkeligt god. Inde til cuppingen blev jeg til gengæld helt vildt imponeret over den lyse, den er efter min mening bedre, ihvertfad i stempel. Hvordan den er i espresso finder jeg nok ud af snart.

filip
27. November 2008, 18:28
jeg føler mig nu også ret overbevist om at kaffen ikke skal smage salt, men at saltet (ligesom i varm mad) skal virke smagsforstærkende, og være med til at skabe balancen mellem sødt, surt, salt og bittert.

Men jeg tror det er på tide at smide en mail til Emmerys og høre hvad de egentlig har gang i..

MoBak
27. November 2008, 18:31
filip wrote:

Men jeg tror det er på tide at smide en mail til Emmerys og høre hvad de egentlig har gang i..
Ja, det ville da være interessant. Meld endelig svaret tilbage ;)

filip
27. November 2008, 18:33
det er hermed gjort :

Hej Emmerys !
Jeg er en ivrig bruger af espresso sitet espressobar.dk og en bruger derinde har hørt at I tilsætter en lille smule salt i jeres vand til kaffe.
Er dette korrekt og hvis ja, hvorfor gør i det ?
På forhånd tak -
Filip :-)

FlemmingRiis
27. November 2008, 21:14
bss wrote:

Ja, eller rettere sagt, jeg gjorde, for der er ikke mere tilbage. Så det er nu deres espressoblend der er i min kværn.

Men den mørke idido er helt sikkert virkeligt god. Inde til cuppingen blev jeg til gengæld helt vildt imponeret over den lyse, den er efter min mening bedre, ihvertfad i stempel. Hvordan den er i espresso finder jeg nok ud af snart.

den er fantastisk i espresso :)

JkMa
27. November 2008, 23:16
FlemmingRiis wrote:

bss wrote:

Ok... Klaus anbefalede mig ikke at prøve den lyse som espresso, men interessant alligevel. Jeg holder mig nok alligevel til den mørke næste gang jeg kommer forbi ;)

FlemmingRiis
27. November 2008, 23:19
JkMa wrote:

FlemmingRiis wrote:

bss wrote:

Ok... Klaus anbefalede mig ikke at prøve den lyse som espresso, men interessant alligevel. Jeg holder mig nok alligevel til den mørke næste gang jeg kommer forbi ;)

Jeg bruger også den mørk ristede i stempel det må godt give et los i røven når man smager på det :)

filip
28. November 2008, 11:02
så kom svaret fra Emmerys :

Kære Filip

Mage til sludder.

Mvh per brun emmerys

rsbrix
28. November 2008, 11:07
Haha, der kunne vi have sparet 2 siders debat :P Man må da sige svaret var til at forstå - kort og kontant

MoBak
28. November 2008, 11:32
filip wrote:

så kom svaret fra Emmerys :

Kære Filip

Mage til sludder.

Mvh per brun emmerys
Ja, det var da det helt korte svar :D Men et svar var det da. Og så fra Per Brun selv

Skurken
28. November 2008, 13:20
Hahaha, hvor fedt :D

filip
28. November 2008, 18:10
det kunne vist ikke have mere tydeligt..
emmerys putter IKKE salt i kaffen