PDA

Se fuld version : El-hjælp! Espressomaskine får vores lys til at blinke...

LM17
2. November 2016, 13:36
Hej alle,

Jeg har opgraderet min Silvia og Vario til en splinterny Profitec Pro 700 og Profitec Pro T64. Indtil videre er jeg yderst begejstret for begge maskiner, men det er jo også noget af en opgradering!

Jeg er dog ikke helt så populær hos kæresten, da den indbyggede PID har omdannet vores lejlighedslys til en form for diskotekslys. Hver gang PID'en slår til og fra blinker vores lys i lejligheden.

Jeg har kigget lidt i sikringsskabet og fundet ud af, at vi har to faser. En der går i entre, køkken og badeværelse og en der går i stue og soveværelse. Maskinerne er sat til i køkkenet. Derudover er der en "tre-fase"

Har søgt herinde, men kan ikke finde nogle der tilsyneladende har samme problem.

Hvad gør jeg for at løse mit problem, så jeg kan få gjort kæresten lige så glad for maskinerne, som jeg er?

Mvh.
Lasse

ChristianS
2. November 2016, 14:01
Lige umiddelbart har jeg ikke et bud på en årsag eller for den sags skyld en løsning. Men jeg har alligevel et par afklarende spørgsmål:

Når du skriver 'blinker' er det så bare varierende lysstyrke, eller er det tænd/sluk?
Hvilke elpærer bruger I?

LM17
2. November 2016, 14:52
Lige umiddelbart har jeg ikke et bud på en årsag eller for den sags skyld en løsning. Men jeg har alligevel et par afklarende spørgsmål:

Når du skriver 'blinker' er det så bare varierende lysstyrke, eller er det tænd/sluk?
Hvilke elpærer bruger I?

Tak for kommentaren. Årsagen er jeg ikke i tvivl om er PID'en, som på en eller anden måde forstyrrer det elektroniske kredsløb.

Blinker betyder i det her tilfælde ikke tænd/sluk, men mere varierende lysstyrke, som du selv nævner. Har set samme fænomen i andre hjem, når f.eks. køleskabet slår til.

Jeg kigger lige efter hvilken slags pære det er, når jeg er hjemme igen, men mit bud er helt almindelige spotpærer (hedder de det?).

tobi93
2. November 2016, 15:18
Når du siger lejligheden, er det så kun entre, køkken og badeværelse? Hvor mange ampere kører I på fasen til Entre, køkken og badeværelse? Hvis en almindelig 10 amp., kan det skyldes at maskinen trækker hele 2600 watt!!!, hvilket sådan set efterlader intet tilbage til de resterende ting som køleskab, lamper og opvasker... Du kan eventuelt se om problemet stadigvæk opstår du enten kun har brygkedlen eller dampkedlen tændt!

LM17
2. November 2016, 15:37
Når du siger lejligheden, er det så kun entre, køkken og badeværelse? Hvor mange ampere kører I på fasen til Entre, køkken og badeværelse? Hvis en almindelig 10 amp., kan det skyldes at maskinen trækker hele 2600 watt!!!, hvilket sådan set efterlader intet tilbage til de resterende ting som køleskab, lamper og opvasker... Du kan eventuelt se om problemet stadigvæk opstår du enten kun har brygkedlen eller dampkedlen tændt!

Det er både hvis den bliver sat til i køkkenet - hvor den ene fase er, eller hvis jeg sætter den til i stuen. Det er kun 10 amp ved begge faser, så det er nok der problemet ligger. Jeg vil jo selvfølgelig gerne have mulighed for at køre begge kedler samtidig. Kan der findes en løsning "indenfor" fasen (tænker her på et apparat eller lignende), eller er man nødt at have en elektriker ud?
Alternativt har jeg overvejet muligheden for at tage den ene fase fra "tre-fasen" som sidder bag komfuret, men ved ikke om det overhovedet er muligt (og lovligt)..?

jacobwind
2. November 2016, 15:42
Det du oplever er et helt almindeligt fænomen. Det er spændingsfald i din installation når varmelegmet starter. Det eneste du kan gøre er at omfordele på faserne så lyset ikke kører på samme fase som maskinen. Hvis du har et multimeter så kan du selv måle efter hvor stor spænding du har med og uden varmelegeme tændt.
Du har nok en ret lav IKmin værdi i lejligheden. Det skyldes du bor langt fra transformeren eller har gammel og underdimensioneret installation i ejendommen.

Coffee makes the world go
2. November 2016, 19:02
Et tip hvis man ikke har lyst til at bruge et multimeter, eller intet har
de fleste energimålere, dem til at sætte i et stikkontakt , hvori man så tilslutter et eller andet, de har også en funktion der viser spændingen
hvis du har sådan et , kan du også se hvor meget kræet trækker når den varmer(pidden slår til)
de koster tit omkring 80 kroner,

havde din maskine været uden pid, ville det samme ske (blinkene lys) , dog med længere mellemrum

er spændt på om der kommer en tilbagemelding om det er lovligt at trække 220 ud af kraftstikket

ville selv gerne gøre det via en adapter , evt så man fik to gange kraft ud af kraftstikket

KSinning
2. November 2016, 21:24
Det tror jeg er ok, det vil give 1x240v 13A på en fase men det kræver en aut. elektriker at sætte det op lovligt - det er ikke gør det selv arbejde.

Sent from my iPhone using Tapatalk

LM17
5. November 2016, 14:21
Tak for svarene alle sammen!
Trods alt dejligt at det er et alment fænomen, omend det er træls at se på.

Jeg får en elektriker til at se på om der kan findes en bedre løsning gennem kraftstikket.