Modificering af popcornrister til profil ristning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Birk
    Mellemristet
    • Jul 2012
    • 263

    Modificering af popcornrister til profil ristning?

    Hej Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	44,2 KB
ID:	235879Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	46,6 KB
ID:	235880Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	33,2 KB
ID:	235881 - så har jeg kastet mig over kafferistningens kunst
    Jeg har erhvervet mig en popcornmaskine fra Severin 1200 watt og har derfor et par spørgsmål ang evt modifikationer.

    (Jeg er helt med på at der har været tidligere tråde af samme emne- men finder ikke nøjagtigt de svar jeg leder efter)

    Jeg er begyndt med at light modded maskinen - dvs
    1. udvidet luft hullerne både til bønnekammeret og luftindtaget under maskinen.

    2. Af monteret termostaten for at undgå at varmelegemet slukker/slår fra under ristningen. (Er det korrekt at det er den gule/grønne ledningen som går op til bønnekammeret?)

    3. Tilføjet et digitalt stegetermometer til bønnekammeret - for at kunne følge varme udviklingen minutiøst.

    4. Har anskaffet et Ir termometer til overflade temperaturen af bønnerne - under ristningen og ved afkøling.

    5. Til afkøling har jeg anskaffet et dørslag og en lille spand med et hul i siden til en støvsugerslage - for at suge luften gennem de ristede bønner

    ------//////------

    Her kommer mine spørgsmål så - er det muligt at lave yderligere ændringer for faktisk at komme i nærheden af at lave en nogenlunde ensartet risteprofil? Alt med ændringer af varme tilførsel mm?
    Hvad er jeres erfaring -

    Jeg har set en yderligere ændring hvor der er blevet tilsat ekstern strømregulering til blæseren og varmelegemet - med en regulator på varmelegemet. Men her har jeg brug for noget specifikt hjælp til hvad jeg skal anskaffe for at kunne udføre denne ændring? Type, model, mm

    Derudover kan jeg se at nogle har bygget en "skorsten" på bønnekammeret - giver det andre fordele andet en større ristekapacitet ?
    Hvilket materiale er at fortrække til skorstenen- og hvordan sættes den fast?

    ------//////------

    Mvh
    Benjamin
    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
    masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster
  • ChristianS
    Coffeeholic
    • Apr 2015
    • 1012

    #2
    Oprindeligt indsendt af Birk Se indlæg
    2. Af monteret termostaten for at undgå at varmelegemet slukker/slår fra under ristningen. (Er det korrekt at det er den gule/grønne ledningen som går op til bønnekammeret?)
    Nej, det er ledningen til jord. Og for nu at være ærlig, hvis du ikke har elkundskaber til at se det, så forholder jeg mig pt lidt passivt i forhold til at give råd til resten af modifikationen. Det er trods alt 220V, vi snakker om - ikke helt ufarligt. Det håber jeg, du forstår.

    Jeg har haft lavet alle de modifikationer, du nævner - og de er ikke som sådan svære at lave, men kræver efter min mening, at man ved, hvad man laver. Selv med en billedguide.

    ....

    Og så i øvrigt: Fedt, at du har mod på at lege med at riste kaffen selv - det er enormt givende. Men jeg vil nok anbefale at købe en færdiglavet rister.
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

    Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

    Comment

    • Birk
      Mellemristet
      • Jul 2012
      • 263

      #3
      Nej, det er ledningen til jord. Og for nu at være ærlig, hvis du ikke har elkundskaber til at se det, så forholder jeg mig pt lidt passivt i forhold til at give råd til resten af modifikationen. Det er trods alt 220V, vi snakker om - ikke helt ufarligt. Det håber jeg, du forstår.
      ....
      Ha så nem var jeg alligevel at gennemskue- må så indhente lidt hjælp til det-
      Antog blot at det var den ud fra de mange modificerings klip jeg har set på youtube -
      Da termostaten netop sidder på det sted ved andre poppere ;D

      En "rigtig" rister må komme senere hvis det viser sig at være noget jeg virkelig bliver bidt af
      ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
      masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        Som nævnt , ledningen er bare en jord , den har nok ikke effekt, med mindre du har husket ;o) at købe en adapter der henter jord fra dit Danske trebens stik til det Tyske shuko stik popperen leveres med

        Stå lige på slangen ang de elektriske mods , af nævnte grunde

        man kan faktisk dø af det

        hvis du ikke har en effekt måler, så køb en , så sidst de havde dem på tilbud i jem og fix til 50 kr eller mindre

        så kan du følge med i om varmelegmet slår fra , gør det ikke , behøver vi ikke modde det

        skorstenen er der også for at forhindre bønner i at hoppe ud

        min er bare en der passer så den kan presses i , men den kan falde af når man vender maskinen på hovedet

        to spiseskeer til at røre i bønnemassen under afkøling er en god hjælp

        eller er det bare med at prøve sig frem ,du har helt glemt at fortælle os HVAD du vil riste til ;o)

        men ellers er min standard til folk der vil prøve

        (går ud fra at en skorsten er monteret)

        afvej ca 200 gram bønner , men noter ned hvor meget der er (vigtigt)

        mens maskinen står på bordet (og bønnekøleren ER klar )
        start et stopur
        i samme bevægelse;o) starter du maskinen og hælder langsomt bønner i til de netop ikke kan bevæge sig
        øjeblikkeligt tar du maskinen i hænderne , og lave små op og ned bevægelser , lige nok til at bønnerne midlertidigt er i frit fald
        det skulle gerne medføre at bønnemassen ælter/blander sig rundt OP OG NED , ikke bare spinner rundt

        når bønnerne er smågule fesen at se på
        så har vi med held strukket tiden til 4 til 5 min, temp skulle her være ca 150 gr
        NU stiller du bare popperen
        bønnerne er nu lette nok til at maskinen uden din hjælp blander bønnemassen
        Men det medfører lidt mere modstand end uden din hjælp
        heldigt , for det gir et skub i temp stigning

        ved ca 8 min kommer første knæk , men noter hvornår det kom ,og evt temp
        lad det køre videre til der er gået yderlige 4.5 min ELLER du høre andet knæk starte , det knitrer mere end det knækker

        så skal de køles

        , og så vejer du de bønner der IKKE kom i , og regner ud hvor mange der KOM i

        så ved du det til næste gang

        hvis det hele gik for hurtigt , mindre bønner i næste gang

        alt efter hvad du endte med af tider tar vi den derfra
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Oprindeligt indsendt af Birk Se indlæg
          ....
          Ha så nem var jeg alligevel at gennemskue- må så indhente lidt hjælp til det-
          Antog blot at det var den ud fra de mange modificerings klip jeg har set på youtube -
          Da termostaten netop sidder på det sted ved andre poppere ;D

          En "rigtig" rister må komme senere hvis det viser sig at være noget jeg virkelig bliver bidt af
          tror lige du skal vise os en af de poppere med termostaten der ;o)
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • ChristianS
            Coffeeholic
            • Apr 2015
            • 1012

            #6
            Modificering af popcornrister til profil ristning?

            "Termostaten" er faktisk en varmesikring, der skal sikre popperen mod at bryde i brand og sidder aldrig på selve ristekammeret, hvor jord er forbundet.

            Men hvis man modificerer med måler til bønnetemperatur, vil den sidde cirka dér.

            Gode råd fra CMTWG i øvrigt!
            Last edited by ChristianS; 25. July 2016, 10:43.
            Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

            Kværne: Niche Zero, Santos 01
            Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
            Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

            Comment

            • Birk
              Mellemristet
              • Jul 2012
              • 263

              #7
              Her er to links til de maskiner hvor de har fjernet varmesikringen




              Just the mention of a West Bend Poppery or Poppery 2 sent shivers up my spine when I first started to look for poppers in which to roast coffee. The information I surveyed on the internet seemed to point only in one direction. One could roast in other poppers, but if you did not roast […]


              Meen nok om det- jeg har prøvet min første ristning - hvilket failede pænt meget
              110 gr - tror det var for lidt- var nok lidt forsigtig.
              3.40 gule - masse temp 175
              6.40 ikke særlig meget farve temp 183
              8.20 stadig meget lidt farve temp 184 overflade 195
              10.20 stadig ingen pop - temp 184 overflade 196
              18.00 min slukkede for maskinen
              Slut vægt på 99gr
              Altså 11 gram mindre- hvilket jo kun er 10 % fugt tab/chaff
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	151,5 KB
ID:	228112
              Last edited by Birk; 26. July 2016, 09:44.
              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

              Comment

              • Birk
                Mellemristet
                • Jul 2012
                • 263

                #8
                Anden rist- stadig meget mere kaffe - men stadig forsigtig
                176 gr
                Gule ved 3.20 195 bønne temp
                Første pop 5.20 gr - 210 grader
                Og her går det nok galt for mig- for jeg mener at jeg kan høre andet pop ved 7.10 hvor der er 216 grader men bønnerne er stadig ret lyse stopper derfor ristningen ved 7.58 hvor jeg helt sikkert kan høre knitren.. 218 grader...
                Slut vægt 155 gr dvs 21 gram mindre hvilket er 11.9% men er det ikke stadig for lidt- bør vi ikke ligge på ca 14-15 % ved ikke hvor jeg har læst det- men mener at have hørt noget i den stil..

                Når ja- jeg rister til filter = V60 så det skal være i den lyse ende...trot dig stadig at dette er for lyst?
                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	92,1 KB
ID:	228113
                ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                Comment

                • Birk
                  Mellemristet
                  • Jul 2012
                  • 263

                  #9
                  Bønnen er Etiopien Limmu fra risteriet
                  ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                  masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                  Comment

                  • Birk
                    Mellemristet
                    • Jul 2012
                    • 263

                    #10
                    Beklager de mange opslag...men dette er jo stærkt vanedannende
                    Tredje blev meget bedre
                    Prøvede med 150 gram
                    Gul 3.30 176 grader
                    Pop 8.40 206 grader
                    Slut ved 12.40 211 grader ved ikke om dette stadig er for tidligt
                    Slut vægt 132 gram dvs 18 gram mindre hvilket svare præcist til 12 %
                    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                    masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Birk Se indlæg
                      Første pop 5.20 gr - 210 grader
                      Og her går det nok galt for mig- for jeg mener at jeg kan høre andet pop ved 7.10 hvor der er 216 grader men bønnerne er stadig ret lyse stopper derfor ristningen ved 7.58 hvor jeg helt sikkert kan høre knitren.. 218 grader...
                      [ATTACH=CONFIG]9957[/ATTACH]
                      Ja, så lyse bønner er helt sikkert ikke nået frem til andet knæk.

                      Når du siger "første pop" og "andet pop" .... er der så tale om enkeltstående knæklyd ?

                      Når man taler om første knæk og andet knæk - så er det sådan set at alle bønnerne har givet lyd fra sig. Det gør de ikke på en gang. Det strækker sig over længere tid, måske 1,5 minut (meget forskelligt afhængig af varmepåvirkningen). Måske var det den knitren, du ku høre ved 7:58.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Birk Se indlæg
                        Når ja- jeg rister til filter = V60 så det skal være i den lyse ende...trot dig stadig at dette er for lyst?
                        Lysristet kaffe er det sværeste at riste godt. Det stiller høje krav til at bønnerne (=en kvalitet, der har noget interessant at byde på til lys rist) - og til den præcise ristning. Den mindste ændring ka smages.

                        Men hvis du bare bliver ved med at prøve, smage og justere - skal du nok få det lært.

                        Har du hørt denne her: http://smagefter.dk/podcast/afsnit-4...a-ristegraden/
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #13
                          Må hellere lige rette det med Første og andet knæk
                          de er begge en begivenhed der strækker sig over en given tid
                          de er afhængige af temp

                          stiger din temperatur langsomt nok under første, så vil det vare længe
                          stiger den hurtigt , varer det kort, stiger den meget hurtigt,,, så går første direkte over i andet

                          Hvornår Første kan siges at være startet er lidt svært
                          de fleste hører måske det allerførste pop , eller først det andet , men de fleste bruger at der er flere på hinanden følgende pop inden for et par sekunder

                          det samme problem ved slut , det pop man lige hørte ,,, er det det sidste ? igen de fleste bruger at når tempoet er nået nul eller næsten nul


                          samme med andet

                          brugte du min anvisning til påfyldning og lette hop osv ??(jeg har min tvivl ;o) )

                          din første rist er en beduin rist , den er nok aldrig kommet ind i første

                          drik den alligevel , det smager nok meget lidt som kaffe , men kan faktisk godt smage godt

                          din sidste rist, har du et billede af den ?
                          nummer to er meget uens , det er bønnens skyld plus min mistanke om at du ikke følger anvisningen ;o)

                          har du en skorsten på ?

                          prøv en mere med 150 gram , denne gang SKAL du stå med popperene og lave lette hop bevægelser indtil 5 min,
                          hold den evt let på skrå
                          ved 5 min , kan du så stille den , men kik ned i den , bønnerne må IKKE rotere, de skal lave en ælte bevægelse så bønner fra bunden hele tiden føres op til overfladen, igen kan det hjælpe at popperen står lidt på skrå

                          og ja ;o) det er vanedannende ;o)
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • Birk
                            Mellemristet
                            • Jul 2012
                            • 263

                            #14
                            Beklager de mange opslag...men dette er jo stærkt vanedannende
                            Tredje blev meget bedre
                            Prøvede med 150 gram
                            Gul 3.30 176 grader
                            Pop 8.40 206 grader
                            Slut ved 12.40 211 grader ved ikke om dette stadig er for tidligt
                            Slut vægt 132 gram dvs 18 gram mindre hvilket svare præcist til 12 %
                            Dette opslag kom aldrig op- glemte vist at trykke sendClick image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	130,1 KB
ID:	228114
                            ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                            masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                            Comment

                            • Birk
                              Mellemristet
                              • Jul 2012
                              • 263

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                              brugte du min anvisning til påfyldning og lette hop osv ??(jeg har min tvivl ;o) )
                              )
                              Ja Det gjorde jeg - men hældte for få bønner i første gang - og for mange bønner i anden gang - plus at det har meget at sige hvordan "ristekammeret sidder" det er nemlig ikke fastmonteret men hviler blot på to små stykker metal som fungerer som en fjeder - hvis den sidder for højt kommer der ikke nok luft ind i kammeret - derved har den svære ved at skabe den pulserende bevægelse.
                              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                              Comment

                              Working...
                              X