Indstilling af kværn efter rensning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    Indstilling af kværn efter rensning

    Hej alle

    Jeg rensede i går min kværn for første gang med Grindz. Det gik jo nemt, kørte bare en pose igennem og så et par skefulde gammel kaffe bagefter. Jeg ændrede på intet tidspunkt på indstillingen af finhedgraden.

    Da jeg så skulle have min aftenkaffe og rigtig skulle nyde synet af et perfekt 25 sekunder shot blev jeg pænt overrasket - espressoen pissede igennem på hvad der føltes som under 10 sekunder.... :S Stillede kværnen finere - lidt bedre, men stadig for hurtigt. Har nu stillet kværnen endnu finere, og nu er den ved at være der igen.

    Er det normalt at kværnen skal indstilles så meget anderledes lige efter rens? Ellers forstår jeg simpelthen ikke hvad der er gået galt for mig.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    #2
    Re:Indstilling af kværn efter rensning

    Nu har jeg ikke en kværn som din - men jeg har svært ved at se, hvordan en rensning af kværnen med Grindz skulle ændre på noget mht. gennemløbshastighed - med mindre der har siddet en masse gammel og fastgroet kaffe, der har forsaget at den malede finere - men det kan jeg ikke rigtigt få til at passe.

    Min gør det i det mindste ikke, blot fordi jeg renser den.

    Var det den samme batch bønner du kom i EFTER du havde renset den, som der var i FØR den blev renset, eller var det en frisk batch (ny pose)?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Re:Indstilling af kværn efter rensning

      Doh... det var en ny frisk pose :blush:

      Sorry, havde fuldstændig set mig blind på det faktum at jeg havde renset kværnen.

      Forskellen er dog stadig meget markant, synes det er lidt ærgeligt at man spilder så meget kaffe på at indstille kværnen. Jeg skyder nemt 4-5 dobbelte før jeg har ramt den helt igen, og hvis man så gør det hver gang man tager hul på en ny pose... håber det er noget jeg bliver bedre til efterhånden som jeg får lidt mere rutine.
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      • Hobzon
        Coffeeholic
        • Dec 2007
        • 1426

        #4
        Re:Indstilling af kværn efter rensning

        Købe et kilo af gangen - så er der lidt at justere med. Jeg holder mig faktisk til kun 2-3 forskellige blends, så jeg har efterhånden meget lidt justering fra batch til batch, og jeg har efterhånden lært hvor meget der skal justeres. Så for mig er det sjældent mere end 2 skud der dumpes, når jeg tager en ny batch i brug - og så har jeg et helt kilo at give af.

        Jeg bruger ca. 1 kilo kaffe på 10 dage.
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

        La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario


        Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

        Comment

        • Skurken
          Master Brewer
          • Jun 2008
          • 1985

          #5
          Re:Indstilling af kværn efter rensning

          Jeg har altid købt 250 gr. af gangen for at være sikker på ikke at få for gammel kaffe liggende, og med mit nuværende forbrug tror jeg ikke at jeg kan nå at bruge et kilo inden det er for gammelt (jeg drikker et dobbeltskud i hverdagene og 2-3 stykker lørdag og søndag hvis jeg er hjemme).

          Men jeg tror også bare jeg skal have fundet mig 2-3 favoritblends og så lære dem bedre at kende. Indtil nu har jeg shoppet rigtig meget rundt i blends.
          Mvh. Anders


          Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

          Comment

          • JkMa
            Lysristet
            • Aug 2008
            • 91

            #6
            Re:Indstilling af kværn efter rensning

            Interesant lige dette emne kom op, jeg har endnu ikke fået renset min kværn med grindz, men har gået og tænkt lidt over, om disse tabletter på nogen måde kunne \"skubbe\" til kværnens indstilling. Men jeg kan forstå på Hobzon at det sker vist ikke

            Hvor hårde er disse tabletter, svarer det til bønnerne eller lidt mere måske??
            Hilsen Jannik
            Elektra Microcasa a Leva
            Demoka-Minimoka kværn
            RB 49mm short ball i træ/stål
            MokaMaster fra VEV-Vicano ita.
            Don Pedro-vaacum kaffebrygger (Bodum
            )

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Indstilling af kværn efter rensning

              JkMa wrote:
              Hvor hårde er disse tabletter, svarer det til bønnerne eller lidt mere måske??
              Hilsen Jannik
              Jeg har ikke prøvet at knække én med fingrene, men de kværnes væsentlig hurtigere end bønner (i min kværn), så jeg tror de er blødere (eller mere \"skøre\" )
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • JkMa
                Lysristet
                • Aug 2008
                • 91

                #8
                Re:Indstilling af kværn efter rensning

                MoBak wrote:
                JkMa wrote:
                Hvor hårde er disse tabletter, svarer det til bønnerne eller lidt mere måske??
                Hilsen Jannik
                Jeg har ikke prøvet at knække én med fingrene, men de kværnes væsentlig hurtigere end bønner (i min kværn), så jeg tror de er blødere (eller mere \"skøre\" )
                Ok, jeg må se at få købt nogle så min kværne kan få en omgang. Klaus fra TCC anbefalede det stort
                Elektra Microcasa a Leva
                Demoka-Minimoka kværn
                RB 49mm short ball i træ/stål
                MokaMaster fra VEV-Vicano ita.
                Don Pedro-vaacum kaffebrygger (Bodum
                )

                Comment

                • Skurken
                  Master Brewer
                  • Jun 2008
                  • 1985

                  #9
                  Re:Indstilling af kværn efter rensning

                  JkMa wrote:
                  MoBak wrote:
                  JkMa wrote:
                  Hvor hårde er disse tabletter, svarer det til bønnerne eller lidt mere måske??
                  Hilsen Jannik
                  Jeg har ikke prøvet at knække én med fingrene, men de kværnes væsentlig hurtigere end bønner (i min kværn), så jeg tror de er blødere (eller mere \"skøre\" )
                  Ok, jeg må se at få købt nogle så min kværne kan få en omgang. Klaus fra TCC anbefalede det stort
                  Effekten af Grindz er helt vildt, jeg blev selv meget overrasket. Når man kigger ned til kværnbladene står de 100% som så nye efter kørslen.
                  Mvh. Anders


                  Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                  Comment

                  • ordo.dk
                    Espresso
                    • Dec 2007
                    • 514

                    #10
                    Re:Indstilling af kværn efter rensning

                    Nogen der har sammenlignet effekten af Grindz med den af PAMA minutgrødris (flagerne)?
                    Sort som en panter, sort som slanter
                    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                    Sort som piloten I en Tie Fighter
                    Sort som pletterne på Pongo
                    Sort som alle andre end Tintin I Congo
                    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                    Comment

                    • hjalle
                      Espresso
                      • Dec 2007
                      • 546

                      #11
                      Re:Indstilling af kværn efter rensning

                      ordo.dk wrote:
                      Nogen der har sammenlignet effekten af Grindz med den af PAMA minutgrødris (flagerne)?
                      jeg lytter lige med her :-)
                      Miss Silvia m. Manometer & PID
                      Rocky SD
                      Xpressivo Barista stamper
                      Behmor 1600

                      Comment

                      Working...
                      X