Bruger du beskrivelsen på posen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Bruger du beskrivelsen på posen?

    Når man køber en pose kaffe, står der næsten altid noget om smagen udenpå.

    Jeg vil gerne høre om du kan bruge det til noget, når du står har lyst at prøve en ny kaffe. Og i det hele taget; hvad er dine erfaring med sammenhængen til hvad du kan smage.

    Sådan set både på supermarkedskaffer og speciality kaffe ... PS: "speciality" er det kaffe som er væsentlig dyrere end det i supermarkedet, det er dyrere bønner og de er ristet på en anden måde.

    På supermarkedskaffer står der typisk sådan noget som: rund, fyldig, mild ... og så nogle gange står der chokolade eller nødde-agtig. Syns du det passer, fx hvis der står nødde-agtig ?

    Speciality kaffe har tradition for på posen at skrive tre ord, fx Mandarin, figen og pecannødder. Når du køber sådan en pose - hvor tit oplever du så at genfinde beskrivelserne i smagen ?

    Jeg vil til at lave en afsnit om aromabeskrivelser til min radiopodcast om kaffe og smagssansen, http://smagefter.dk/kaffe/
    Vedhæftede filer
    Last edited by Kaffe T; 22. December 2015, 14:18.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Fotoet er beskrivelsen på den brune Irmakaffe. Lidt sjovt: de anpriser lagring af bønnerne som en fordel for smagen. Som om det var årgangsvin eller whisky.

    Da jeg fornylig læste i en kaffebog fra 1922 stod der at "aged coffee" selvfølgelig var bedre end friske bønner.

    Fx "Coffee slightly brown was looked upon with favor; for every good housewife in those days knew that green coffee changed its color in aging, and that of course aged coffee was best." på side 317.

    Og "In consideration of the higher prices which aged products demand, attempts have naturally been made to shorten by artificial means the time necessary for their natural production." på side 157 - se http://www.gutenberg.org/files/28500...-h/28500-h.htm

    Mens indenfor speciality kaffe idag syns man at de aromaen er bedst når kaffen er frisk - og er på vagt overfor grønne bønner, som er over et år gamle. For Colomiba bønner siger man de helst skal ristes indenfor 7-8 måneder. Mens enkelte kaffer stadig kan har meget at byde på efter 1,5 år.

    Click image for larger version

Name:	Fil 22-12-2015 14.08.56.jpg
Views:	1
Size:	71,9 KB
ID:	235267
    Last edited by Kaffe T; 22. December 2015, 14:21.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #3
      Jeg tror mere på speciltry coffee industrien i dag end på husmor råd fra 1920'erne

      Anyways, jeg bruger smagsnoterne specialtry coffee ristere skriver på til at øve mig i smag: Jeg prøver for så vidt at undgå at læse noterne før jeg har siddet og smagt kaffen i ro og mag og forsøgt selv at udpege hvad jeg få den til at smage af. Efterfølgende prøver jeg omvendt at se hvad de skriver og pinpointe både de ting jeg kunne smage men også det resterende. Det er dog lidt svært nogle gange at blindsmage i det der stort set altid er nogle røde/sorte bær i kenyakaffe, noget floralt i etiopisk kaffe osv. Få mikroristerier, som clever, gør det pokkers svært fordi de klasker deres smag hen over i så store bogstaver at det ikke kan overses. Andre, som five elephant, skjuler det ret godt. Nogle gange er jeg ikke så familiær med en smag at jeg kan sige det er præcis den. Jeg fik en Rwanda fra Drop Coffee på et tidspunkt som smagte en del af røde bær, men jeg kunne ikke placere smagen. Drop selv beskrev det som tyttebær. Jeg kan genkende smagen af tyttebær, hvis den er meget tydelig, men jeg kan simpelthen ikke finde den i en kaffe, det har jeg indtaget for lidt tyttebær til at kunne.
      I forhold til at indkøbe kaffer vælger jeg som regel enten en tilfældig eller baristaens anbefalinger - sidstnævnte med en sælg mig din yndlingskaffe-approach er for mig at se mest interessant. Så kommer man vidt omkring.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        I sejlskibenes tidsalder, der tog det lang til at få kaffen hjem fra Malabar , den blev også godt hærget inden den kom frem , og den var bestemt ikke grøn når den kom frem

        så kom dampskibene , lukkede lastrum modsat kaffe sække udsat for vind og vejr

        , men folk ville ikke ha den kaffe dampskibene kom hjem med , de ville ha det de var vant til

        så begyndte man at lagre kaffen i åbne halvt afdækkede hytter ved stranden

        monsum vinden sørgede for resten ;o)

        det sælges som Monsooned_Malabar, det smager godt , er pi,,, sværrt at riste , dels pga at man ikke kan bedømme farveskiftet

        men der bliver brugt tid og penge på at lagre det ,



        selv EFTER risten , skal det igen hvile mindst 14 dage gerne 3 uger

        alt sammen noget der koster penge
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Tak for input.

          Jeg spørg fordi jeg ikke selv kan relatere særlig meget til det ... Når kun Sune fortæller om sit forhold til beskrivelserne på kaffeposerne - er det så fordi I andre ikke bruger dem ?

          Jeg har en mistanke om at de fleste ikke kan relatere til aromabeskrivelserne ... altså som i; at bruge det til at ha en idé om hvordan kaffen smager uden selv at ha smagt den. Og her tænker jeg ikke på ristegrad (lys, mellem og mørkristet).

          Jeg kan godt forstå at kaffebranche forsøger at sætte beskrivelser på smagen - for kaffe er så forskellig. Og når man sælger flere kaffer (om det så er grønne bønner eller ristet kaffe), så er det naturligt at prøve at beskrive smagsforskellene. Jeg tror bare det kræver træning rigtig at ku forstå det.
          Last edited by Kaffe T; 29. December 2015, 20:30.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Kjeldsen
            Coffeeholic
            • Feb 2010
            • 1086

            #6
            Jeg bruger det meget. Specielt som en pejlepind til at vurdere om jeg har samme opfattelse som risteriet. Tror ikke det kræver anden træning end at smage på ting, og hele tiden forsøge at sætte ord på.

            Beskriver er subjektive, og de er bare et risteris forståelse af deres egen kaffe. Det kan være du smager mere eller mindre, og det er også helt ok. Men vi har alle en nogenlunde fælles forståelse, tror jeg, af de mest gængse smagsnoter det giver mening at bruge. (i. e. Ingen bruger et term som "risotto" eller "pandekager")

            Comment

            Working...
            X