Ristning på Gene Café

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Journey
    Espresso
    • May 2007
    • 502

    Ristning på Gene Café

    Hej..

    Nok mest til Roed..

    Nu er jeg jo super nybegynder i det her kafferistning.. Har kun ristet i ovn et par gange for lang tid siden.. Så der er lige et par ting..
    Jeg syntes jeg har svært ved og høre knækkene.. Syntes faktisk slet ikke det var der.. Er det fordi man lige skal lære og kende lydene..
    Troede bare at det var til og høre, nu hvor maskinen intet siger..

    Nu har jeg kun prøve og riste med henblik på stempelkaffe, men jeg syntes godt nok ikke min den ryger lige så meget som på din video.. Er det fordi jeg ikke rister dem helt så lang tid..

    Når du f.eks rister til espresso, hvilke temp og tider rister du så på.. Jeg ved godt at det ikke kan overføres direkte, men bare for at jeg har en lille ide om hvad jeg skal arbejde ud fra.. Jeg er jo somsagt helt grøn..:sick:

    Jeg prøvede et par ristninger torsdag aften..
    Den første fik jeg vist ikke lige givet nok varme.. Men man skal jo lære det..
    Den anden var en Papua New Guinea, jeg prøvede med en ske fuld, Ca 125 g.
    Jeg startede ud med og give den 250 grader, det ville jeg have gjordt til den knækkede første gang.. Men det syntes jeg ikke jeg kunne høre, så jeg skruede ned på 220 da jeg syntes de var begyndt og blive brune.. ca 10 min inde i risten.. også ristede jeg videre til ca 14,4 min, så syntes jeg de havde en fin farve.. Havde jo håbet på og kunne høre andet knæk.. Men hørte intet og var bange for at det blev for mørkt..

    Jeg sidder lige og nyder en kop stempel kaffe, lavet af de bønner.. Og den smager rigtig godt.. God fylde, med frugtagtig eftersmag.. :P

    Forvarmer du risteren inden du hælder bønnerne i..
    Hilsen Johnny

    Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

    Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    #2
    Re:Ristning på Gene Café

    Huh ... har du fået fat i \"knækfrie\" bønner ... lol

    På min iR2 hører jeg tydligt knækkene ... altså når man lige har spottet lyden.

    Husk første knæk ... er ikke særlig intens.
    Andet knæk er hvor knækkene kommer i en lang byge.

    Mht til røg ... 125g .. det jo knapt halv kapacitet så mon ikke det er derfor der ikke kommer røg!?!?
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

    Comment

    • Journey
      Espresso
      • May 2007
      • 502

      #3
      Re:Ristning på Gene Café

      ChrZacho wrote:
      Mht til røg ... 125g .. det jo knapt halv kapacitet så mon ikke det er derfor der ikke kommer røg!?!?
      Jo det kan godt være.. Havde planer om og prøve 250 g i dag..

      Gjorde det bare for ikke og sætte alt for mange bønner til, Lige indtil man har en ide om hvordan det virker.. :blink:
      Hilsen Johnny

      Faema Legend S1
      Faema MD3000 Touch
      Mahlkoenig Vario
      Jura Ena 9 OneTouch

      Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

      Comment

      • Journey
        Espresso
        • May 2007
        • 502

        #4
        Re:Ristning på Gene Café

        Hej..

        Så fik jeg ristet 250 g.. Og det giver lidt røg.. Men ikke helt vildt.. Men stadig er det ikke espresso rist jeg har gang i..

        Denne gang hørt jeg en hel serie knæk, som kom ud i en køre.. Ved ikke rigtigt om det var første eller andet knæk..
        Men jeg syntes de så mørke ud så jeg stoppede risten..

        Jeg syntes de blev rigtig fine.. Og nu kan jeg se at de andre bønner jeg har ristet, den anden dag, slet ikke havde fået nok..


        Hehe her kan man snakke om nybegynder.. LOL

        Post edited by: Journey, at: 2007/06/10 09:02
        Hilsen Johnny

        Faema Legend S1
        Faema MD3000 Touch
        Mahlkoenig Vario
        Jura Ena 9 OneTouch

        Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

        Comment

        • Roed
          Administrator
          • May 2007
          • 1016

          #5
          Re:Ristning på Gene Café

          Hej Journey (og I andre)

          Rigtigt hjerteligt velkommen til Gene Café klubben

          Det kan godt være svært at høre 1. knæk, men forestil dig at det lyder som et popcorn der popper, bare meget lavere. 2. knæk er lavere endnu, men når 2. knæk er ved at være på toppen lyder det som papir der bliver krøllet sammen, nærmest som en knitren.

          Du kan se på kaffen om den er nået til 2. knæk, der mangler små flager op overfladen på enkelte af bønnerne. Jeg er mest til at min espresso or i starten af 2. knæk, ikke et eller to, men heller ikke en eskapade. Det kan dog være lidt svært at køle maskinen hurtigt nok ned, men jeg har et par fif du kan se lørdag.

          Mht temp, så er det meget et temperament spørgsmål, men jeg er på 23-24 minutter på min espresso rist for tiden, hvor jeg ændrer temp under ristningen. Noget jeg også gerne vil vise mere om lørdag. Jeg har tidligere startet en post om risteprofiler, men den \"døede\" lidt... Da var jeg jo var den eneste med en GC.

          Røgen kommer når du smider din espresso godt ind i andet knæk, tro mig.

          Jeg er lidt presset den næste uges tid, så der kan godt gå lidt mellem mine svar, men spørg endelig...
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

          Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

          Comment

          • Roed
            Administrator
            • May 2007
            • 1016

            #6
            Re:Ristning på Gene Café

            ...og jeg forvarmer altid...
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

            Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

            Comment

            • Journey
              Espresso
              • May 2007
              • 502

              #7
              Re:Ristning på Gene Café

              Hej..

              Glæder mig til og få lidt tips og tricks på lørdag..

              Når du siger 24 min er det så med kølingsprocessen.. Ellers kan jeg da godt se jeg giver mine bønner for lidt.. :woohoo:

              Da jeg ristede PNG i går, hørte jeg, hvad der så nok har været 1. knæk. Det var som en salve af popcorn.. Men syntes bare det er en nogenlunde mørk rist, i hvertfald til stempelkande..
              Ved ikke hvor meget du rister til stempelkande.. Eller er det mest espresso..

              Hmm tror bare jeg skal have givet los og prøvet en masse forskelligt..
              Hilsen Johnny

              Faema Legend S1
              Faema MD3000 Touch
              Mahlkoenig Vario
              Jura Ena 9 OneTouch

              Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

              Comment

              • Journey
                Espresso
                • May 2007
                • 502

                #8
                Re:Ristning på Gene Café

                Håber også lidt og få lært lidt om ristegrad.. Syntes det er lidt svært og se forskel..
                Hilsen Johnny

                Faema Legend S1
                Faema MD3000 Touch
                Mahlkoenig Vario
                Jura Ena 9 OneTouch

                Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

                Comment

                Working...
                X