Kildevand - bliver jeg snydt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Kildevand - bliver jeg snydt?

    Jeg bruger naturligvis kildevand i min espressomaskine, så den ikke skal kalke til. Jeg bor i Århus, hvor vandet er ekstremt hårdt.

    Jeg bruger det billigste kildevand jeg kan få i Føtex - Denice, hedder det. Det koster 3,95 for 2 liter, så det ER billigt. Men nu er jeg så kommet til at se, at det ikke nødvendigvis er bedre en mit postevand. Ifølge Århus Kommunale Værker er Calcium indholdet i Århus mellem 11 og 17. Ifølge Denice\'s etikette er der <15 deri. Så i virkeligheden kan det faktisk være ringere :huh:

    Nogen der ved noget mere om dette og har nogle anbefalinger?

    Post edited by: MoBak, at: 2007/05/16 22:35
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    #2
    Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

    Læste på et tidspunkt på coffea at Harrilds kildevand var godt .... og at mange kildevand ikke er bedre end postevand ... så man skal se sig godt for.

    Jeg bruger kun clearly kande .... tiden må vise om det er nok.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

    Comment

    • Søren Wolder
      Administrator
      • May 2007
      • 613

      #3
      Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

      Kan du ikke købe et filter og montere på vandindtaget?

      Hvis det fjerner kalk - hvad det gerne skulle, så får du sikkert et bedre resultat end flaskevand.

      Jeg købte et hos KaffeMekka for omkring 50 kr. og det skulle tage 20 liter vand.
      Administrator på EspressoBar

      Black coffee rules...

      Comment

      • Roed
        Administrator
        • May 2007
        • 1016

        #4
        Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

        Nu skal jeg ikke køre mig klog på et område hvor jeg ikke er ekspert, men har vandets såkaldte hårdhed ikke noget at gøre med hvor meget kalket binder i vandet?

        Den føromtalte Denice kildevand har en hårdhed på 0-5°dH, på min kones vaskemiddel står der at blødt vand har under 10°dH, så det må vel være blødt.

        MoBak: Står der noget i testen om vandet i Århus noget om dets °dH værdi?

        Grunden til at jeg ikke er sikker på om vandets indhold af kalk er ensbetydende med vandets hårdhedsgrad, er at vi på laboratoriet i firmaet bruger alm, postevand til maskinerne, men det bliver kørt igennem en ion-vender (hedder det vist nok) og det gør at vandets kalkinhold er det samme, men kalken binder ikke i maskinerne. Heller ikke i tørresektionerne hvor temp ligger på ca 70°.

        Nogen der ved mere om emnet? Jeg er som sagt ikke ekspert lige her, men mener bare at have hørt osv.

        Iøvrigt giver MoBak for meget for vandet, jeg har lige købt 6x 1,5liter for 2,80 incl moms. :whistle:

        Post edited by: Roed, at: 2007/05/16 23:39
        Administator på espressobar
        Izzo Alex Duetto
        Toper Cafemino
        Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
        Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

        Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

          Roed wrote:
          Nu skal jeg ikke køre mig klog på et område hvor jeg ikke er ekspert, men har vandets såkaldte hårdhed ikke noget at gøre med hvor meget kalket binder i vandet?

          Den føromtalte Denice kildevand har en hårdhed på 0-5°dH, på min kones vaskemiddel står der at blødt vand har under 10°dH, så det må vel være blødt.

          MoBak: Står der noget i testen om vandet i Århus noget om dets °dH værdi?
          Du har ret, Kasper. Jeg har sammenlignet pærer og bananer. På Denice flasken står der Calcium <15 og hårdhed 0-5 dH. Vandet i Århus har en hårdhed på 13,5-17,7 dH(det var dette jeg havde sammenlignet med calcium indholdet på <15)

          Der står som forklaring dette:

          Calcium og magnesium bestemmer vandets totale hårdhed - et stort indhold giver hårdt vand; et lille giver blødt vand. Hårdheden opgives i tyske hårdhedsgrader, odH, og vandet kan karakteriseres efter følgende skala:

          0 - 4 meget blødt
          4 - 8 blødt
          8 - 12 middelhårdt
          12 - 18 temmelig hårdt
          18 - 30 hårdt
          over 30 meget hårdt

          Total hårdhed = forbigående + blivende hårdhed. Den forbigående hårdhed kan bringes ud af vandet ved opvarmning, således at den del calcium og magnesium, der er bundet til bicarbonat, udfældes som calciumcarbonat(kedelsten). Den blivende hårdhed bestemmes som forskellen mellem den totale og den forbigående og kan angives som den mængde calcium og magnesium, der svarer til sulfat og evt. chlorid. Der er ikke stillet vandkvalitetskrav til hårdhed, men den totale hårdhed bør ligge mellem 5o og 30o dH.
          Det bliver jeg altså ikke så meget klogere af. Med mindre <15 er et lavt calcium indhold. Der står desværre ikke noget om calciumindholdet for postevandet i Århus.

          Iøvrigt giver MoBak for meget for vandet, jeg har lige købt 6x 1,5liter for 2,80 incl moms. :whistle:<br><br>Post edited by: Roed, at: 2007/05/16 23:39
          Det var billigt. Jeg har en enkelt gang fået 6x2liter for 3,95 - men det var vist fordi den unge dame ved kasse kom til at scanne stregkoden på én af flaskerne i stedet for den på plastikken rundt om

          Jeg aftager da gerne 3-4 pakker af dit vand, hvis du kan have det i bilen d. 16

          Post edited by: MoBak, at: 2007/05/17 07:47
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • Roed
            Administrator
            • May 2007
            • 1016

            #6
            Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

            Jeg har søgt på det lokale vandværks datablad, men har heller ikke kunnet finde noget om calcium indholdet. Og heller ikke noget om hårdheden for den sags skyld...Gad vide hvorfor de har en hjemmeside...

            Men på http://www.geus.dk/program-areas/wat...edskort-dk.htm kan man se hårdhedsgraden på vandet i ens område.
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

            Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

              Jeg bringer lige denne tråd op igen, da jeg over de sidste 2-3 måneder har lavet en yderst uvidenskabelig men alligevel meget sigende test.

              For 2-3 måneder siden købte min kæreste og jeg en ny elkedel. Vi blev enige om, at prøve kun at bruge kildevand i den (af det billige mærke Denice, som fås i både Dansk Supermarked og COOP\'s butikker). Tidligere var vi vant til, at vores el-kedel kalkede til i løbet af 1-2 uger i en sådan grad, at bunden var HELT dækkket af et lag kalk. Så kalkholdigt er vandet i Østjylland. Det samme må så gøre sig gældende i en espressomaskine. Ikke nogen rar tanke, vel? inch:

              Resultatet efter disse 2-3 måneder med kun med kildevand i kedlen (næsten - vi har nok haft postevand i den 3-4 gange, hvor vi har været løbet tør for kildevand) er, at kedlen stadig ser ud stort set som ny. Der er nogle få, små plette i bunden af kedlen, som sikker stammer fra de få gange vi har brugt postevand og der er slet ingen kalk at se op af siderne eller i filteret inde i kanden.

              Konklusionen på dette må jo ganske enkelt være, at brug af kildevand (i hvert fald af det mærke vi bruger) stort set eliminerer aflejring af kalk i maskinen.

              Er der nogle, som vil sætte sig imod denne konklusion? Undersøgelsen er som sagt meget uvidenskabelig, og måske overser jeg noget?
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • kaffeagenten
                Lysristet
                • Jul 2007
                • 96

                #8
                Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

                Interessant tråd :-)

                Jeg bruger selv, både i firmaet og derhjemme, kildevand af mærket Pinar - fra Metro til 2,95 for 1œ liter (så vidt jeg husker).

                Jeg shoppede meget rundt før jeg fandt denne, med indhold:

                Ca: 3,10 mg/liter
                Mg: 1,10 mg/liter

                Total hårdhed: 1,65 fr - jeg aner ikke om det er det samme som dH, men jeg testede lige kildevandet mod postevandet fra hanen:





                Den venste strib er kildevandet med hårdhed under 3 dH - højre side postevandet med hårdhed mellem 14 og 21 dH (tættere på 21 end 14!)
                /Thomas
                kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

                [img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

                Comment

                • Kasper
                  Lysristet
                  • Jul 2007
                  • 104

                  #9
                  Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

                  Ja du bliver snydt. Men mest fordi du handler i føtex. I fakta har de samme slags vand til 2,95 :laugh:

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

                    Jeg bumper lige denne tråd. Jeg har nemlig lige lavet en test af det kildevand jeg bruger, Denice. Jeg har brugt de samme test strips som Thomas har brugt i hans besked ovenfor.

                    Det ses tydeligt, at det vand Thomas bruger er blødere end Denice. Fotoet nedenfor viser øverst Denice vand fra flasken og nederst denicevand, når det har været igennem min maskine med dette kalkfilter monteret. Kalkfilteret har siddet i maskinen i nogle måneder og er nok ved at være oppe over de 100 l. vand som det står til at kunne klare. Men det virker da endnu, kan man se:



                    EDIT: Spørgsmålet er så, hvorledes ovenstående kan overføres til mændgen af kalkaflejringer i maskinen og dermed hvor ofte jeg bør afkalke?

                    Post edited by: MoBak, at: 2007/11/07 08:47
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • micki
                      Lysristet
                      • Nov 2007
                      • 58

                      #11
                      Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

                      Jeg lavede engang et regneark ud fra The Insanely long water FAQ.

                      Spa fra Irma var det absolut bedste kildevand (og dyreste!). Aqua d'Or var ok, mens Denice var decideret dårligt. Nogle måneder efter så jeg at Denice havde fået nye tal, og nu scorede den pludseligt ret godt! Så hvis man vil være god ved sin maskine kan denne FAQ være god at studere og kigge på sit kildevand.

                      Kim -- som har reduceret sin vandpris til kr. 30,- pr. kbm efter opstilling af vandfilter ...
                      Kim

                      Comment

                      • MoBak
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 3610

                        #12
                        Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

                        Jeg flytter lige Runes - i øvrigt interessante - indlæg fra denne tråd. Jeg ved at indlægget er et svar på et andet indlæg i tråden, men lad os fortsætte kildevandsdiskussionen her og holde den anden tråd være til salget af Silvia'en

                        RuneL wrote:
                        Var der ikke en herinde der linkede til "the insanely long water FAQ" for kort tid siden?
                        Ihvertfald læste jeg omtalte FAQ som at de der filterkander stort set ikke virker. De fjerner omkring 2/3 af kalket i vandet, men det gik kun en uge, så var det på tide at skifte filter igen.
                        Hvis man har hårdt vand mener jeg rigtigt kalkfilter er vejen frem. Jeg syns det er lidt noget miljøsvineri at bruge kildevand der fragtes rundt på lastbiler og pumpes i flasker osv. men det skal man jo afgøre med sig selv.
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                        La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter


                        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                        Comment

                        • MoBak
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 3610

                          #13
                          Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

                          RuneL wrote:
                          Var der ikke en herinde der linkede til "the insanely long water FAQ" for kort tid siden?
                          Ihvertfald læste jeg omtalte FAQ som at de der filterkander stort set ikke virker. De fjerner omkring 2/3 af kalket i vandet, men det gik kun en uge, så var det på tide at skifte filter igen.
                          Hvis man har hårdt vand mener jeg rigtigt kalkfilter er vejen frem. Jeg syns det er lidt noget miljøsvineri at bruge kildevand der fragtes rundt på lastbiler og pumpes i flasker osv. men det skal man jo afgøre med sig selv.
                          Jeg er enig i, at man egentlig ikke burde bruge al den kildevand af hensyn til miljøet. Hvis nogle kunne overbevise mig om, at de små kalkfiltre var effektive nok, ville jeg da hellere bruge vandet fra hanen. Det smager jo fint, men jeg er noget nervøs for min kære Domobar
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                          La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter


                          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                          Comment

                          • ChrZacho
                            Master Brewer
                            • May 2007
                            • 1580

                            #14
                            Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

                            Jeg satser på at min clearly kande hjælper lidt .... og regener med på et tidspunkt at forsøge at afkalke maskinen ... :unsure:

                            Post edited by: ChrZacho, at: 2007/12/08 12:00
                            Administrator på EspressoBar
                            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                            Mazzer Kony Electronic

                            Comment

                            • ordo.dk
                              Espresso
                              • Dec 2007
                              • 514

                              #15
                              Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

                              Bilka sælger i øvrigt Denice vand. 2 liter for kr. 3,75
                              Sort som en panter, sort som slanter
                              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                              Sort som piloten I en Tie Fighter
                              Sort som pletterne på Pongo
                              Sort som alle andre end Tintin I Congo
                              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                              Comment

                              Working...
                              X